Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Poradniki

Content marketing – co to takiego? Cechy, narzedzia, przykłady

Co to jest content marketing?

W dwudziestym pierwszym wieku marketing internetowy pełni coraz większą rolę w działaniach promocyjnych prowadzonych przez nowoczesne przedsiębiorstwa. Jednocześnie tradycyjne sposoby docierania do klientów w formie krótkich haseł itd. przestały być skuteczne. Aby przyciągnąć nowych odbiorców, konieczne jest znalezienie innych sposobów działania. Jednym z nich jest tekst content marketingowy.

Czym jest content marketing?

Czym właściwie jest content marketing? To pojęcie zna każdy, kto interesuje się – zawodowo lub hobbystycznie – zagadnieniami związanymi z marketingiem internetowym. Pojęcie content marketing pochodzi z języka angielskiego, co tłumaczymy słowami „marketing treści”. Oznacza taką strategię marketingową, która zakłada, że optymalnym sposobem na zainteresowanie klienta jest przyciągnięcie jego uwagi za pomocą wartościowych treści umieszczanych na przykład na internetowym blogu firmy.

Zaprezentowana powyżej istota content marketingu sprawia, że forma ta – w odróżnieniu od bardziej tradycyjnych form promocji – ma na celu zbudowanie bardziej długotrwałych relacji ze ściśle określoną grupą docelowych odbiorców. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: umieszczanie wartościowego contentu na blogu tematycznym dotyczącym np. księgowości jest lepszym sposobem na pozyskanie klientów niż umieszczanie standardowych haseł reklamowych czy elementów graficznych – te ostatnie sposoby już nie są w stanie obecnie przyciągnąć odbiorcy.

content marketing - czym jest?

Content marketing – przykłady

Po udzieleniu odpowiedzi na pytanie „co to jest content marketing?”, warto przejść do tego, jakie formy przybiera marketing treści w dwudziestym pierwszym wieku. Content marketing może mieć różną formę – sposób tworzenia  treści powinien być uzależniony od profilu przedsiębiorstwa oraz indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.

Jakie są najczęściej spotykane formy marketingu treści? Content marketing to między innymi:

  • umieszczanie merytorycznych wpisów na blogu. Prowadzenie bloga to jeden z najpopularniejszych z kanałów content marketingu. Jest to sposób działania o uniwersalnym charakterze – content marketing może realizować zarówno kancelaria podatkowa (poprzez umieszczanie wpisów na temat zagadnień podatkowych, które są szczególnie często poruszane podczas pracy z klientami), jak i sklep z suplementami diety (umieszczanie ciekawostek dotyczących branży fitness oraz dietetycznej),
  • infografiki, w których zamieszczone są np. aktualności na temat oferty,
  • poradniki umieszczane w internecie (są one dostępne np. za pośrednictwem strony internetowej firmy), których tematyka jest związana z branżą przedsiębiorstwa. Tego typu analizy mają na celu nie tylko edukację odbiorców (klientów), ale także promowanie marki. Dystrybucja napisanych przez eksperta w danej dziedzinie artykułów poradnikowych jest popularnym przykładem działań marketingowych,
  • aktywność w social media jest wciąż  jednym z podstawowych sposobów działania,
  • materiały video, webinaria.

Niezależnie od tego, jaką formę mają treści przedstawiane w formie content marketingu, należy podczas ich tworzenia zadbać o odpowiednią jakość treści oraz o to, by treści marketingowe były atrakcyjne dla odbiorców, a odpowiednie pozycjonowanie pozwalało na dotarcie do jak najszerszego grona użytkowników (np. za pośrednictwem mediów społecznościowych). W strategii bierze się pod uwagę frazy kluczowe, które powinny wystąpić w tekście w odpowiedniej ilości, jednak w taki sposób, by nie zaburzały merytoryki i spójności stylizacyjnej tekstu. Pamiętajmy, że treści są pisane dla czytelników, i to oni właśnie mają znaleźć rzetelną informację na wyszukiwany temat.

Jak stworzyć strategię content marketingową?

Odpowiednia strategia content marketingowa powinna składać się z następujących etapów:

  • zdefiniowanie celów tak, by były one zgodnie z zasadą SMART (np. zwiększenie ruchu na stronie o 10% w ciągu 2 miesięcy),
  • analiza content marketingu poprzez zapoznanie się np. z treścią tekstów publikowanych przez firmy powiązane, jeśli chodzi o branżę działalności,
  • określenie docelowego odbiorcy,
  • ustalenie budżetu dopuszczalnych działań.

Strategia content marketingowa przedsiębiorstwa powinna – w celu oceny jakości – podlegać okresowemu audytowi ze strony specjalistów (analiza ta obejmuje np. badanie jakości publikowanego tekstu pod kątem zgodności z SEO –  czy frazy kluczowe znajdują się w danym artykule).

Content marketing – jak pisać treści zgodne z zasadami content marketingu? Ilość a jakość

W przypadku content marketingu realizowanego za pomocą internetu jakość jest zdecydowanie ważniejsza niż ilość. Taki stan rzeczy wynika z faktu, iż algorytm Google ocenia treści umieszczane w internecie pod kątem takich kryteriów, jak między innymi:

  • unikalność – w przypadku pojawienia się treści skopiowanych z innych stron internetowych ocena danej witryny – a w efekcie jej widoczność w wyszukiwarce – zostanie znacząco obniżona,
  • przejrzystość – aby zwiększyć atrakcyjność swojej witryny internetowej pod kątem SEO, artykuły oraz wpisy blogowe umieszczane na danej stronie nie powinny być „ścianą tekstu”. Należy podzielić je na akapity; ponadto, warto także wstawić wypunktowania, pogrubienia, a całość umiejętnie podzielić za pomocą nagłówków (nagłówki H2, H3 itd.),
  • umieszczenie – oprócz tekstu – także materiałów w postaci graficznej (wykresy, infografiki, materiały wideo).

Im lepiej treść na danej witrynie internetowej zostanie oceniona przez algorytm Google, tym wyżej strona ta znajdzie się w wynikach w wynikach wyszukiwania uzyskiwanych przez internautów w wyszukiwarce internetowej. Cennymi narzędziami pomocnymi w zwiększeniu atrakcyjności danej strony są takie technologie opracowane przez Google, jak np. program Google Analytics oraz automatyczne rekomendacje dotyczące kampanii Google Ads.

Content marketing – znacznie kanałów dystrybucji

Wyróżnia się następujące kanały dystrybucji treści: własne kanały (np. firmowy blog), kanały opłacane (w przypadku content marketingu są to głównie artykuły sponsorowane umieszczane na portalach specjalistycznych) oraz kanały pozyskane, czyli wzmianki na temat marki w recenzjach, rankingach i zestawieniach. Zadanie wyboru odpowiednich kanałów dystrybucji content marketingu należy w firmie do zadań specjalisty zajmującego się marketingiem.

Specjaliści ds. marketingu są często odpowiedzialni nie tylko za wybór kanałów dystrybucji treści, lecz także za umieszczanie odpowiedniego contentu, czyli interesujących tekstów dotyczących tematów związanych z działalnością danego przedsiębiorstwa. Niezależnie od wyboru kanału, za pomocą którego będzie dystrybuowany marketing treści, ważne jest jedno – celem prowadzonych działań jest poprawa wizerunku firmy w oczach klientów oraz odpowiedni performance marki.

Content marketing - kanały dystrybucji

Content marketing – dlaczego warto? Zalety wynikające z tworzenia marketingu treści na stronach internetowych

Dzięki wdrożeniu strategii content marketingu przez dane przedsiębiorstwo możliwe jest osiągnięcie wielu korzyści, które pomogą sprzedawcy wyróżnić się wśród konkurencji. Poniżej opisano najczęstsze pozytywne efekty wynikające z działań marketingowych opartych na publikacji artykułów o dużej wartości merytorycznej:

  • wzrost zaangażowania odbiorców treści. Zwrócenie uwagi czytelników specjalistycznego bloga to dobry sposób nie tylko na zwiększenie ich świadomości jako konsumentów, lecz także… skuteczne narzędzie służące do zwiększenia ruchu na stronie. Ważne jest, aby teksty – obok wartości merytorycznej – wzbudzały w czytelnikach zaufanie do marki przedsiębiorcy. Oprócz przekazywania wiedzy, warto pisać także o zaletach oferty przedsiębiorstwa,
  • zwiększenie pozycji strony w wynikach wyszukiwarki Google,
  • wzrost ruchu na stronie internetowej sprzedawcy, a pośrednio – zwiększona sprzedaż. Wzrost sprzedaży wynika m.in. ze wzrostu zaufania klientów do danej marki,
  • poprawa wizerunku. Content marketing należy do bardziej skutecznych form niż np. krótkie hasła reklamowe.

Działania w zakresie content marketingu – podsumowanie

Czy content marketing jest skutecznym sposobem komunikacji oraz pozyskiwania nowych konsumentów przez klientów? Zdecydowanie tak – umieszczanie merytorycznych publikacji to dobry sposób na przyciągnięcie uwagi internautów. Czy content marketing jest trudny w realizacji? W tym przypadku odpowiedź na pytanie także jest twierdząca. Jednocześnie, tworzenie dobrej jakości tekstów tematycznych nie jest proste – potrzeba znacznych nakładów czasowych, aby przygotowywać takie materiały, które będą zawierać cenną wiedzę branżową.

Jest to o tyle ważne, gdyż celem prawdziwym strategii content marketingu nie jest prowadzenie bloga specjalistycznego, lecz pozyskiwanie klientów. Tworzenie wartościowych tekstów, które przyniosą korzyści dla profesjonalnego wizerunku danego przedsiębiorstwa, jest celem istotnym, lecz nie najważniejszym.

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy...

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...

Poradniki

Większość społeczeństwa to wzrokowcy, a w dodatku wszyscy obecnie żyjemy bardzo szybko, przyjmując nadmierną ilość bodźców i informacji. Zewsząd otaczają nas szybko przewijające się...

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....