Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Poradniki

Zawód przyszłości: projektant UX. Kim jest i co robi UX Designer?

Zawód przyszłości: projektant UX. Kim jest i co robi UX Designer?

Spis treści

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy na rynku pracy. Wiele profesji, które były popularne w minionych latach, aktualnie jest uznawanych za mało perspektywiczne. Natomiast w ich miejsce powstają nowoczesne zawody, które idealnie wpisują się w rynek pracy, a fachowcy posiadający wysokie kwalifikacje w tychże zawodach są na wagę złota. Jednym z takich szczególnie poszukiwanych na rynku specjalistów jest User Experience Designer.

Czym jest UX Design?

Przeglądając oferty pracy, bardzo często trafiamy na tajemnicze skróty w nazwach stanowisk. UX Designer czy UI Specialist to tylko nieliczne z nich. Z czym nam się kojarzą? Zazwyczaj z zaawansowanymi technologiami informatycznymi, co nie do końca jest prawdą. UX Design to przede wszystkim wnikliwe badanie potrzeb użytkowników produktu i kreowanie środowiska, które jak najdokładniej je odzwierciedla. Inaczej mówiąc, jest to projektowanie wrażeń użytkownika podczas kontaktu z produktem, wywołanie emocji, które spowodują, że nasz klient nie tylko zakupi produkt, ale również z przyjemnością do nas powróci.

Aby jak najdokładniej zobrazować, czym jest UX Design, warto cofnąć się myślami do czasu, gdy na szeroką skalę rozwijała się sprzedaż stacjonarna. Specjaliści w zakresie handlu i marketingu łączyli swoje siły, aby poznać zachowania osób odwiedzających ich sklepy. Badali oni, ilu klientów jest obsługiwanych w ciągu dnia, jak wielu z nich tylko ogląda asortyment, a jaki procent dokonuje zakupu.

Bardzo ważne było też to, jaką drogę na terenie sklepu przebywa klient oraz na jakie produkty trafia. Analizie poddawane były także odczucia po wizycie w sklepie, a także poziom zadowolenia z zakupionych produktów. Wszystko po to, aby jak najlepiej wpłynąć na wrażenia zakupowe klientów, a następnie dostarczyć rozwiązania idealnie odpowiadające na ich potrzeby. Efektem wielu lat pracy handlowców i marketingowców były salony sprzedaży perfekcyjnie zaprojektowane pod oczekiwania klientów, doskonale ułożony asortyment zgodnie z ruchem na terenie sklepu oraz materiały marketingowe stworzone i rozmieszczone tak, aby zapadały w pamięć klientów i wywoływały pozytywne emocje.

W ostatnich latach sprzedaż stacjonarna zaczęła ustępować pola sprzedaży internetowej. Branża e-commerce zaczęła bardzo szybko rosnąć. Dziś niemal wszystko – od produktów spożywczych, poprzez przedmioty użytku codziennego, aż po specjalistyczne usługi – możemy kupić przez internet. Nic więc w tym dziwnego, że prawie każda firma chciałaby oferować swoje produkty w sieci. Okazuje się jednak, że upodobania i zachowania klientów, które tak dokładnie zbadaliśmy na rynku stacjonarnym, zupełnie nie są spójne z preferencjami użytkowników sklepów i stron internetowych. Dlatego też User Experience Design jest teraz kluczową dziedziną na rynku pracy, bo dzięki niej firmy mogą przeanalizować i zrozumieć zachowania swoich klientów online oraz przełożyć to na budowanie pozytywnych emocji i doświadczeń z wizyty w ich e-sklepie.

Co robi UX Designer?

UX Designer – co robi?

Kto to UX Designer? Specjalista User Experience to osoba, która łączy w sobie wiedzę z wielu dziedzin, po to aby jak najlepiej zrozumieć oczekiwania klienta i realnie wpłynąć na jego aktualne i przyszłe decyzje zakupowe. Musi więc mieć w sobie sporo empatii, zmysł analityczny oraz umiejętność projektowania rozwiązań na bazie otrzymanych informacji. User Experience Designer w swojej codziennej pracy powinien doskonale umieć zbierać dane odnośnie wrażeń użytkowników, czyli analizować statystyki, przeprowadzać badania marketingowe i testy użyteczności.

Praca UX Designera wymaga również znajomości nowoczesnych narzędzi, które pozwalają na szczegółowe badanie zachowania użytkowników już w momencie wejścia na stronę internetową. Jakie obszary naszej strony wywołują w kliencie najwięcej emocji? Gdzie wykazuje on największą aktywność? Które jej części są pomijane lub wręcz denerwujące? Oto istotne pytania dla UX Specialist. Kluczową rolą na tym stanowisku jest jednak umiejętność przełożenia wszystkich uzyskanych danych na konkretne projekty, które poprawią wrażenia zakupowe, wywołają pozytywne uczucia i zapewnią nam lojalność klientów w przyszłości.

Praca jako UX Designer – wymagania

Wiedząc już, co robi UX Designer, warto przeanalizować, jakie wymagania są stawiane kandydatom na to stanowisko. Są to umiejętności obejmujące kilka kluczowych dla tego zawodu obszarów – jak pozyskiwanie i analiza danych, marketing, a także psychologia. Wśród najczęściej poszukiwanych przez pracodawców wartości na stanowisko User Experience Designera jest:

  • doświadczenie w prowadzeniu badań rynkowych, marketingowych testów użyteczności;
  • znajomość narzędzi do analizy zachowań użytkowników (m.in. Google Analytics, aplikacje śledzące ruch na stronie, programy do wyszukiwania fraz kluczowych);
  • zdolność do dopasowywania interfejsu i contentu marki do potrzeb użytkowników;
  • umiejętność tworzenia makiet i projektowania rozwiązań na podstawie uzyskanych danych;
  • współpraca z programistami, grafikami i web deweloperami w celu optymalizacji technologii i użyteczności rozwiązań;
  • wiedza z zakresu marketingu oraz e-commerce poparta wykształceniem lub udokumentowanym doświadczeniem;
  • znajomość języka angielskiego umożliwiająca swobodną komunikację.

Poza tymi kluczowymi umiejętnościami, często w zakładce “UX designer – wymagania” znajdziemy też bardziej szczegółowe preferencje pracodawców, takie jak znajomość obsługi języków programowania czy najpopularniejszych platform CMS. Aby poznać dokładne i aktualne oczekiwania w stosunku do pracy jako UX designer, najłatwiej jest przeanalizować szczegółowo oferty stawiane kandydatom, których znajdziemy wiele na portalach z ogłoszeniami o zatrudnieniu.

UX Designer - wymagania

Jak zostać projektantem UX w kilku prostych krokach?

Analizując wszystkie wymagania stawiane User Experience Designerom, widzimy jak ważna jest wiedza i doświadczenie w branży. Jak można je szybko zdobyć, aby móc starać się o wymarzone stanowisko? Zacznijmy od zdobywania wiedzy.

Pierwszym krokiem powinno być uzyskanie dyplomu z dziedziny handlu lub marketingu internetowego. Jest to czasochłonne, ponieważ studia zazwyczaj trwają kilka lat i trudno nam się na nie zdecydować, szczególnie gdy mamy dyplom z innej dziedziny. W tej sytuacji o wiele szybszym rozwiązaniem są studia podyplomowe. Trwają one zazwyczaj rok i – w odróżnieniu od typowych studiów – pozwalają nabyć praktyczne umiejętności do wykonywania zawodu. Uczelnie wyższe na studiach podyplomowych kładą duży nacisk na zatrudnienie lektorów, którymi są specjaliści w branży. Mamy więc zatem możliwość zdobycia wiedzy, praktycznych umiejętności oraz pierwszych kontaktów zawodowych.

Kolejnym krokiem jest zapoznanie się z nowoczesnymi narzędziami pozwalającymi na analizę zachowań klientów i innych danych. Jest to niesamowicie proste, ponieważ bardzo wiele aplikacji jest dostępnych zupełnie za darmo w internecie. Możemy więc korzystać z narzędzi oferowanych przez Google oraz stron do projektowania contentu, mierzących zaangażowanie użytkowników na stronie czy tworzenia stron internetowych bez żadnych kosztów. Często nawet aplikacje, które są płatne mają możliwość przetestowania ich przez krótki czas bez dodatkowych kosztów i warto z takich rozwiązań korzystać. Im więcej narzędzi poznamy, tym łatwiej będzie nam wystartować w branży e-commerce.

Łatwo i niedrogo możemy również zrealizować kilka kursów, dzięki którym uzyskamy cenne na rynku pracy certyfikaty. Przykładem może być oferowany przez Google darmowy kurs Google Analytics, czy też kursy branżowe i językowe dofinansowywane przez Unię Europejską.  Są to podstawowe szkolenia, które dają jedynie bazową wiedzę w temacie, ale pozwalają na dalszy rozwój i budowanie dobrego CV.

Po zdobyciu odpowiedniej wiedzy, czas na zbieranie doświadczenia. Należy pamiętać, że żadna szkoła czy kurs nie zapewni nam tyle praktycznych umiejętności co możliwość pracy ze specjalistami w branży. Dlatego też, jeśli nie czujemy się jeszcze na siłach, aby podjąć stanowisko pracy jako UX Designer, to warto przemyśleć zatrudnienie na odrobinę niższym stanowisku, które pozwoli nam podpatrywać fachowców, wdrożyć się w ich system pracy i poznać ten zawód od podszewki.

Projektowanie UX Designer

UX a UI Designer – podobieństwa i różnice

Portale z ofertami pracy są pełne ogłoszeń poszukujących User Experience Designerów, ale bardzo często oferty te są zatytułowane “UX UI Designer”. Co robi UX designer już doskonale wiemy, kim więc jest UI Designer? UI to skrót od słów User Interface i oznacza specjalistę od grafiki i programowania, który jest odpowiedzialny za wprowadzanie w życie tego, co uzyskał UX Designer w fazie analiz i projektów. Zarówno UX, jak i UI Designers są odpowiedzialni za to, żeby użytkownik naszego produktu mógł na przykład w przyjazny sposób poruszać się na stronie, bez problemu trafiać na szukane elementy, łatwo dokonać zakupu oraz poczuć emocje, na jakich nam zależy. Są to więc dwa stanowiska pracy, które mają wspólny cel i powinny ze sobą ściśle współpracować.

Jakie są więc różnice? UX Designer to praca koncepcyjna, która zajmuje się stricte projektowaniem. Ma na celu zebranie danych, przeanalizowanie ich oraz zaprojektowanie nowych, najbardziej optymalnych rozwiązań, które przełożą się na uzyskanie pozytywnych doświadczeń klienta zgodnych ze strategią marki. Natomiast UI Designer ma na celu cyfryzację tych pomysłów i fizyczne wdrożenie tych rozwiązań na stronie internetowej czy w aplikacji mobilnej. Jest on więc odpowiedzialny za odpowiednie zbudowanie strony, stworzenie menu, koszyka zakupowego i całego interfejsu. Musi on dostarczać użytkownikowi taki panel klienta, po którym będzie on w stanie intuicyjnie się poruszać i bez problemu zaspokajać wszystkie potrzeby. UI Designer wizualizuje więc to, co w swojej pracy stworzył UX designer.

Czy można wykonywać obie te czynności w jednej firmie? Oczywiście, że tak, i właśnie dlatego wiele ofert pracy ujmuje obowiązki UX i UI Designera w jednym stanowisku, ponieważ zajmują się podobnymi dziedzinami. Szczególnie w niewielkich firmach potrzebni są specjaliści, którzy będą w stanie kompleksowo zrealizować badanie doświadczeń i tworzenie interfejsu w jednym. W większych firmach jest to zazwyczaj rozdzielone lub wręcz podzielone na jeszcze mniejsze segmenty ze względu na ogromną ilość użytkowników lub docelowych produktów.

UX Designer – czy warto pracować w branży?

Specjaliści z zakresu User Experience mogą liczyć na naprawdę wysokie zarobki oraz duże możliwości znalezienia pracy. Dzięki interakcji z innymi członkami zespołu projektant UX zdobywa cały czas nowe umiejętności, które zapewniają ciągły rozwój. Stanowisko to pozwala również na dużą komunikację z użytkownikami, a odpowiadanie na ich potrzeby ciekawymi rozwiązaniami potrafi dać wiele satysfakcji. Jest to więc zdecydowanie branża mająca ogromne perspektywy i z pewnością warto w niej rozpocząć pracę.

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...

Poradniki

Większość społeczeństwa to wzrokowcy, a w dodatku wszyscy obecnie żyjemy bardzo szybko, przyjmując nadmierną ilość bodźców i informacji. Zewsząd otaczają nas szybko przewijające się...

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....

Poradniki

Marketing jest obecnie jedną z bardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi nauki. Od dawna wiadomo, że zastosowanie skutecznych działań marketingowych może bezpośrednio przełożyć się na...