Spis treści
Audyt strony internetowej to dość obszerne pojęcie mogące się sprowadzać do jakiegoś szczególnego typu analizy lub też kompleksowego zbadania strony www. Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie są typy audytów, czego dotyczą i kiedy warto je realizować.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o audytach stron www, ich typach i zakresach, czytaj dalej 🙂
Co to jest audyt?
Samo pojęcie audyt jest dość szerokie. Audyt to niezależna ocena przeprowadzana przez specjalistę w sposób systematyczny i oparty na określonym punkcie odniesienia. Audytom mogą być poddawane całe firmy, instytucje, pojedyncze procesy, projekty, a w przypadku produktów cyfrowych – systemy, aplikacje, czy po prostu popularne strony internetowe.
Czym jest audyt strony internetowej?
Strona internetowa funkcjonuje w kilku różnych wymiarach – technologicznym, prawnym i marketingowym, czy też szerzej – biznesowym (np. jako część audytu ISO organizacji). Dlatego też audyt może dotyczyć każdego z tych obszarów. W każdym przypadku powinien być realizowany przez osoby spoza organizacji.
Dla obiektywności audytu, wskazane jest też, aby był realizowany przez osobę, która nie tworzyła danej strony www. Chodzi po prostu o rzetelność i uczciwość. Osoba tworząca stronę może w swoim interesie chcieć ukryć przed klientem jej wady. Pomijając ryzyko złych intencji, warto też pamiętać, że takiej osobie brakuje też perspektywy i krytycznego spojrzenia.
Typy audytów stron www
- audyty IT / audyty informatyczne:
- audyt bezpieczeństwa,
- audyt wydajności,
- audyt legalności oprogramowania.
- audyty marketingowe / biznesowe:
- audyt SEO (audyt pod kątem widoczności strony w wyszukiwarkach),
- audyt UX (analiza zachowań użytkowników),
- audyt Google Analytics / Google Tag Manager (analiza poprawności wdrożenia i efektywności systemów analitycznych).
- audyt prawny:
- np. audyt regulaminu w sklepie internetowym (w kontekście klauzul niedozwolonych i zapisów dotyczących ochrony konsumentów),
- audyt RODO (związany ze spełnieniem wymaganych obowiązków informacyjnych, jak i sposobu zbierania i przechowywania danych osobowych).
Dla kogo audyt IT?
Audyty IT powinny realizować przede wszystkim większe firmy, korporacje i instytucje posiadające wrażliwe dane. Oczywistym przykładem są tu banki, ale także chociażby sklepy internetowe i inne strony o charakterze e-commerce i/lub społecznościowym, w których użytkownicy zostawiają swoje dane oraz dokonują transakcji.
Warto jednak pamiętać, że nawet zwykła, prosta strona oparta na CMS WordPress z prostym formularzem kontaktowym również powinna być odpowiednio zabezpieczona. Audyt bezpieczeństwa WordPress to oczywiście inna skala przedsięwzięcia niż audyt informatyczny w banku, lecz nawet w przypadku małego biznesu, trzeba o takich kwestiach pamiętać i okresowo je sprawdzać.
Proste strony www są na celowniku oszustów wykorzystujących tzw. malware nie tylko w celu popełnienia przestępstw natury finansowej lub kradzieży danych. W SEO popularnym zabiegiem jest uzyskanie dostępu do CMS (np. przez nieaktualne wtyczki, korzystanie z „dziurawych” motywów z niezaufanych źródeł itp.), a następnie wstrzyknięcie kodu tworzącego dodatkowe podstrony bez wiedzy administratora strony www. W ten sposób powstają treści reklamujące określone produkty (np. środki na potencję, suplementy, kasyna, które w normalnych warunkach są trudne do promowania w sieci), emitujące linki do podejrzanych stron, stanowiące element nieetycznych metod pozycjonowania.
Dla kogo audyt SEO?
Audyt SEO to analiza pod kątem wyszukiwarek – daje podstawy do tworzenia planu optymalizacji i pozycjonowania. Przeczytaj więcej: Audyt SEO. Zajmuję się tego typu audytami dla dużych, średnich i małych podmiotów.
Kiedy audyt UX?
Audyt UX to analiza pod kątem użyteczności strony. Sprowadza się do badania strony w kontekście jasności przedstawianych informacji, łatwości poruszania się po niej, czytelności. Może przyjmować różne formy. Na przykład audyt WCAG to typ audytu realizowany stricte pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i dotyczy zgodności z normami w tym zakresie. Większość przedsiębiorców decyduje się na audyt UX w kontekście skuteczności realizowania celów biznesowych, pod kątem procesu optymalizacji konwersji.
Po co robić audyt Google Analytics?
Google Analytics (od paru lat wspierany przez Google Tag Manager) to jedno z najczęściej używanych w analityce webowej narzędzi analitycznych. Jego popularność wynika z faktu, że jest darmowe i stosunkowo proste w instalacji. Niestety trzeba pamiętać, że nie jest to rozwiązanie pudełkowe i domyślna implementacja rzadko kiedy przystaje do realiów biznesowych firmy. Ponadto wymaga szeregu usprawnień i modyfikacji, aby zbierane dane były poprawne i dawały podstawę do podejmowania decyzji biznesowych. Dlatego też każdy, kto modyfikuje treść swojej strony, czy modeluje kampanie reklamowe w oparciu o dane z Google Analytics, powinien poddać swoje wdrożenie ocenie przez odpowiedniego specjalistę. W razie potrzeby, służę i tutaj pomocą.
Na co warto zwrócić uwagę zamawiając audyt strony internetowej
Zamawiając audyt strony www, warto zawsze doprecyzować, czego będzie dotyczył, w oparciu o jakie kryteria i standardy jest przeprowadzany, kto jest audytorem. Klient powinien też jasno wskazać, czego oczekuje i jakie są jego cele. Innymi słowy – po co zleca audyt?
Jako specjalista SEO spotkałem się nieraz z oczekiwaniami, że przeprowadzenie audytu SEO samo w sobie obejmuje optymalizację i pozycjonowanie strony www (gdy jest jedynie analizą stanu obecnego i przygotowaniem listy rekomendowanych zmian). Audyt SEO nie wypozycjonuje serwisu, a jedynie da wiedzę, jak to zrobić, a także ile to może kosztować i trwać. Dopiero po audycie wiadomo mniej więcej, ile czasu i pieniędzy będzie trzeba poświęcić na prace programistów, copywriterów, zakup oprogramowania i usług zewnętrznych, zdobycie linków itp.
Kompleksowe podejście do audytów w biznesie online
Niektóre obszary się zazębiają. Na przykład kwestia szybkości działania strony internetowej, wydajności infrastruktury, będzie obiektem zainteresowania zarówno specjalisty przeprowadzającego audyt IT, jak i audyt SEO czy audyt UX. Kwestie związane z ochroną przesyłanych i przechowywanych danych, czy też transakcji, będą na pewno przedmiotem analizy pod kątem bezpieczeństwa, ale będą miały również implikacje prawne. Podobnie wygląda kwestia wykorzystywanego oprogramowania, zgodności z zapisami licencji etc.
Dlatego tak ważne jest, aby prowadząc biznes online, przynajmniej raz przeprowadzić audyt obejmujący wszystkie kluczowe obszary funkcjonowania firmy w sieci.