Spis treści
Większość społeczeństwa to wzrokowcy, a w dodatku wszyscy obecnie żyjemy bardzo szybko, przyjmując nadmierną ilość bodźców i informacji. Zewsząd otaczają nas szybko przewijające się obrazy, które aby pozostały przez nas zauważone – muszą czymś się wyróżniać. Tak naprawdę statystyczny post na Facebooku ma zaledwie 3 sekundy, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy. Co jest bardziej interesujące niż blok tekstu? Wysokiej jakości, ciekawa grafika. Post z dobrze dopasowaną grafiką przyciągnie znacznie więcej odbiorców i zbierze więcej reakcji. Prowadząc media społecznościowe i zamieszczając posty wyświetlane na fanpage’u, warto zainteresować się popularnym obecnie tematem – najodpowiedniejszym rozmiarem grafiki na FB do zamierzonych celów.
Dlaczego rozmiary grafik na FB mają takie znaczenie?
Aktualne wymiary grafik na Facebooku są jedną z najdynamiczniej zmieniających się rzeczy w social mediach. Facebook automatycznie kadruje wiele postów i wbrew woli moderatora ingeruje w proporcje zamieszczonej grafiki. Skutkuje to obniżeniem jakości zdjęcia i niższą przejrzystością komunikatu. W najgorszym wypadku takie automatyczne ustawianie grafiki może obciąć kluczowy dla przekazu fragment. Aby temu zapobiec, warto na bieżąco śledzić rekomendowane wymiary grafik na FB – pozwala to na zachowanie najwyższej jakości postów.
Rodzaje grafik na FB
Facebook wciąż pozostaje najpopularniejszą platformą społecznościową, a tym samym stanowi świetne miejsce do promowania swojej marki. Proces ten wymaga stosowania komunikacji wizualnej, co w dużej mierze oznacza dodawanie spersonalizowanych grafik oraz zdjęć. Wymiary grafiki na FB są ściśle powiązane z rodzajem i użytecznością danego postu. Przed rozpoczęciem projektowania grafik warto zastanowić się, do jakiego celu ma ona zostać użyta. Najpopularniejsze formy grafiki dostępne na Facebooku to:
- zdjęcie w tle,
- zdjęcie profilowe,
- pionowe zdjęcie wykorzystywane do postów pionowych,
- pionowe zdjęcie wykorzystywane do postów poziomych,
- karuzela reklamowa,
- Facebook ads,
- polubienia strony,
- grafika na fanpage,
- stories na Facebooku oraz Instagramie,
- okładka wydarzenia,
- tło grupy na Facebooku.
Rozmiar zdjęć Facebook ustala się indywidualnie dla każdego rodzaju grafiki. Warto również pamiętać o tym, że te wymiary mogą ulegać zmianom – jeśli chcesz udostępniać grafiki najwyższej jakości, musisz uważnie śledzić wszystkie aktualizacje serwisu.
Aktualne wymiary grafik na Facebooku – aktualizacja 2021
Wymiary grafik na FB to obecnie jeden z najczęściej aktualizowanych elementów z zakresu mediów społecznościowych. Zignorowanie tych danych oraz niedopasowanie grafiki na Facebooka może skutkować niepożądanym, automatycznym kadrowaniem, skutkiem czego najistotniejszy element grafiki może zostać wycięty. Na potrzeby tej aktualizacji wymiary grafik na Facebooku podzielone zostały na dwie kategorie: grafiki wykorzystywane dla celów reklamowych oraz te projektowane z zamiarem dodania na fanpage.
Zdjęcia profilowe
Zdjęcia profilowe umieszczane na Facebooku powinny mieć formę kwadratowej grafiki o rozdzielczości co najmniej 320 na 320 pikseli. Facebook wymiary grafik wyświetla w różny sposób w zależności od urządzenia – na desktopie będzie to rozdzielczość 170 na 170 pikseli, na urządzeniach mobilnych 128 na 128 pikseli, natomiast na telefonach wyświetlających Facebooka bądź przeglądarkę w wersji light, wymiary grafiki będą stanowiły kwadrat o rozdzielczości jedynie 36 na 36 pikseli. Natomiast jeśli istotna jest jakość zdjęć i grafik umieszczanych jako zdjęcie profilowe, warto wybrać wyższą rozdzielczość – najlepiej 900 na 900 bądź 800 na 800 pikseli. Pozwala to zachować efektowny wygląd obrazu również na pełnym ekranie. Jest to również istotne ze względu na użytkowników posiadający urządzenia z ekranem o wysokiej rozdzielczości.
Wykorzystanie zdjęć wysokiej jakości wpływa pozytywnie na odbiór wizerunku. Dobierając grafikę na zdjęcie profilowe, warto zwrócić również uwagę na to, że Facebook wyświetla ją w formie okręgu. Nie należy zatem umieszczać istotnych informacji w rogach oraz na krawędziach.
Zdjęcie w tle
Rozmiar zdjęcia w tle na fanpage’u (cover photo) to drugi najistotniejszy wymiar, o którym należy pamiętać. Standardowo jest on wyświetlany jako prostokąt 820 na 312 pikseli, lecz na urządzeniach mobilnych jest przyciętym centralnie prostokątem o wymiarach 640 na 360 pikseli. W przypadku tych grafik również należy zwrócić uwagę na jak najwyższą rozdzielczość. Dzięki temu grafika będzie dobrze się prezentować zarówno w pełnej wersji, jak i tej dla urządzeń mobilnych. Niezbędne jest jedynie trzymanie się określonych proporcji. Dodatkowe informacje podane są w zaleceniach Facebooka na temat rekomendowanej wielkości pliku sRGB JPG – grafiki ważące do 100 kB oraz posiadające wymiar 851 na 315 pikseli pozytywnie wpływają na tempo ładowania strony.
Ciekawą alternatywą dla grafiki w tle jest wideo. Zalecany rozmiar takiego pliku powinien wynosić 820 na 462 pikseli. Warto jednak manipulować rozdzielczością dla uzyskania najlepszej jakości – zachowując jednak określone proporcje. Tego rodzaju film powinien trwać od 20 do 90 sekund. Warto zamieścić w nim hasła tekstowe, mając na uwadze, że większość osób odtworzy go bez dźwięku. Co szczególnie istotne, film taki będzie dostępny jedynie na komputerach. Z perspektywy urządzenia mobilnego filmu nie będzie dało się odtworzyć – wyświetlona zostanie jedynie stopklatka. Zasada przycinania obrazu ciągle obowiązuje. Zdjęcie w tle wydarzenia na FB również powinno posiadać określone proporcje. Rekomendowany jest wymiar 1200 na 628 pikseli, dzięki czemu proporcje powinny zostać zachowane również na urządzeniach mobilnych – nie powinno wystąpić przypadkowe ucięcie wpływające na odbiór obrazu.
Zdjęcie w tle grupy
Format zdjęć na FB będących tłem grupy to 1640 na 856 pikseli, choć oczywiście mogą być one większe. Istotne jest jednak pilnowanie proporcji 1,91:1. Należy jednak pamiętać, że Facebook automatycznie przycina środkowy fragment grafiki do okrągłej ramki – w ten sposób powstaje awatar grupy. Nie ma możliwości, aby przeprowadzić ten proces ręcznie, co oznacza, że warto umieścić w tym miejscu ciekawy element, mogący być wizytówką.
Posty pionowe
Wymiary postów na FB w przypadku zdjęć pionowych powinny być zachowane w układzie 960 na 640 pikseli. Jest to format zdjęć szczególnie korzystny dla użytkowników urządzeń mobilnych – dzięki niemu zdjęcie wyświetla się na cały ekran i przyciąga wzrok. Można spróbować użyć zdjęcia bądź grafiki o większym formacie, należy jednak pamiętać o kompresji i zawczasu sprawdzić, czy Facebook ich nie „rozpikselował”.
Pionowy układ posiadają również grafiki zamieszczane na story – zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. W obu przypadkach najlepszy będzie format 1080 na 1920 pikseli – pozwala to dobrze zagospodarować przestrzeń pełnoekranowego video.
W opcjach Facebooka dostępne jest również zamieszczanie postów wideo. Ich wymiary powinny wynosić 1920 na 1080 pikseli, zachowując proporcje 16:9 lub 9:16. Należy pamiętać również, że maksymalny rozmiar pliku, jaki Facebook umożliwia zamieścić to 4GB. Jeśli plik video ma stanowić zamiennik kwadratowego postu, dobrze sprawdzi się rozdzielczość 1080 na 1080 pikseli.
Posty poziome
Choć wszystkie powyższe rodzaje postów i formaty są często używane, najpopularniejszym rodzajem są zdjęcia poziome. Tego rodzaju grafika na FB najkorzystniej wygląda w formacie 1200 na 900 pikseli, choć ten współczynnik jest jedynie sugestią. Warto jednak możliwie najbardziej zmniejszyć wagę pliku, dzięki czemu uchroni się przed ziarnistością spowodowaną kompresją. Z tego powodu należy wystrzegać się ostrej czerwieni, która najmocniej traci na jakości.
Posty kwadratowe
Trzecią opcją dodawania zdjęć na Facebooka są posty kwadratowe. Wymiary grafiki na FB rekomendowane w przypadku tego rodzaju postów to 1080 na 1080 pikseli. Można oczywiście eksperymentować z większym wymiarem, dzięki czemu taki post będzie wyglądał jeszcze efektowniej. Ten rozmiar jest również stosowany jako optymalny w przypadku karuzeli reklamowej – zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku.
Minimalny format, jaki powinna mieć karuzela to 600 na 600 pikseli, przy czym zasady te dotyczą również plików wideo. Także w przypadku kolekcji należy skorzystać z formatu 1080 na 1080 pikseli. Przy dodawaniu grafik na Facebooka warto pamiętać o jednej, głównej zasadzie: tekstu na takim obrazie nie powinno być więcej niż 10-20%. Wprowadzenie dłuższego tekstu może negatywnie wpłynąć na zasięgi postu, a w przypadku promowania swojej działalności na social mediach zasięg jest kluczowym kryterium. Dodatkowo tekst musi pozostać wyraźny – należy pamiętać, że często wyświetlany jest w zmniejszonej formie bądź w biegu. Dzięki wyższej czytelności wzrasta również prawdopodobieństwo, że przykuje uwagę użytkownika mediów społecznościowych.
Pierwsze kroki w doborze odpowiedniej grafiki na FB
Zasady dobierania grafiki do postów zamieszczanych na fb są jednak obszerniejsze niż sam rozmiar. W pierwszej kolejności możesz zadbać o ich jakość i zamieszczoną na nich treść. Zarówno zdjęcie, jak i grafika powinny być dobrej jakości. Ważna jest ich wyrazistość, odpowiednie kolory i wysoka rozdzielczość. W przypadku obrazów niewykonanych samodzielnie należy również przestrzegać warunków prawa autorskiego.
Umieszczając tekst w obszarze grafiki, należy pamiętać, że nie może być on zbyt długi. W przypadku gdy będzie stanowił więcej niż 20% obrazu, to problemem mogą być niskie zasięgi, ale tego rodzaju post będzie przede wszystkim nieatrakcyjny dla odbiorcy. Lepiej skorzystać z krótkiego hasła, cytatu bądź fragmentu tekstu. Najlepiej, aby był to tekst przyciągający wzrok i zatrzymujący uwagę. Tę samą funkcję pełni wyróżnik – logo bądź symbol. Pozwala stworzyć spójny wizerunek. Kwestią równie silnie wpływającą na czytelność grafiki są kolory oraz wykorzystany krój pisma. Warto od samego początku zadbać o swoją identyfikację wizualną oraz czytelny, lecz rozpoznawalny font.
Jeśli chcesz tworzyć przyciągające wzrok zdjęcia w tle i posty na Facebooku, warto skorzystać np. z popularnego serwisu Canva. Proponuje on szablony idealnie dopasowane do wymagań zmieniających się (czasem bez zapowiedzi) rozmiarów grafik na Facebooku. Jeśli zazwyczaj korzystasz z telefonu, jest też aplikacja mobilna, więc możesz wszystkie czynności robić bezpośrednio ze swojego telefonu.
Podsumowanie
Dobrze dobrana grafika przyciąga wzrok i w wielu przypadkach jest decydującym czynnikiem wpływającym na to, czy użytkownik portalu zapozna się z treścią postu. Opracowując grafiki do wykorzystania na portalach społecznościowych, należy wziąć pod uwagę nie tylko czynniki marketingowe, ale również zasady, jakimi rządzi się dana strona. Portal Facebook wymiary grafik podaje ściśle określone i należy o tym pamiętać. Nawet w przypadku eksperymentów z rozdzielczością należy zachować wymagany stosunek. Automatycznie przycięte grafiki mogą być zwyczajnie nieestetyczne. Trzymając się podanych powyżej zasad, grafika z pewnością zostanie dobrze przedstawiona.
Tworzenie skutecznych oraz estetycznych grafik jest umiejętnością dostępną dla każdego. Dzięki poznaniu oraz przyswojeni kilku prostych zasad prowadzone w mediach społecznościowych profile zyskają na efektowności oraz będą zwracały uwagę większej ilości klientów. A co najważniejsze – utrzymają tę uwagę na tyle długo, aby użytkownik mógł mieć szansę na zapoznanie się z treścią postu, a w efekcie aby zaobserwował profil oraz pozostał na nim na dłużej.