Spis treści
Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na zwiększenie zysków może być na przykład marketing bezpośredni. W poniższym artykule odpowiemy na pytanie co to jest marketing bezpośredni, zastanowimy się nad instrumentami marketingu bezpośredniego, a także przedstawimy formy tej metody promocji.
Co to jest marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia?
Marketing bezpośredni (promocja bezpośrednia) jest formą bezpośredniej komunikacji firmy z klientem. Cechuje go nie tylko reklama, ale i sprzedaż. Marketing ten charakteryzuje się tym, że w celu zakupu klient nie musi iść do sklepu. Dzięki różnym jego formom otrzymuje on informacje na temat ofert danych firm, po czym może dokonać zakupu.
Marketing pośredni z kolei ma nieco inne zadanie: jego celem jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy za pomocą kanałów takich jak prasa czy internet. Należy tutaj wspomnieć, że reklama nie może być tak nachalna, jak to ma miejsce w marketingu bezpośrednim. Chodzi tutaj bardziej o pozyskanie klientów niereagujących na elementy marketingu bezpośredniego.
Reklama bezpośrednia wymaga bezpośredniego kontaktu między klientem a sprzedającym. Zadaniem reklamy bezpośredniej jest wysyłanie ulotek, czy broszur do odbiorcy bądź wizyta w domu takiego konsumenta. To jedna z podstawowych metod promocji swojej działalności z którą często spotykamy się na przykład w supermarketach czy na ulicach miast.
Formy marketingu bezpośredniego
Poniżej przedstawimy najbardziej popularne narzędzia marketingu bezpośredniego:
- Telewizja – pozwala na dotarcie do dużej liczby potencjalnych osób zainteresowanych zakupem za pomocą kanałów telewizyjnych. Forma tego rodzaju marketingu polega na prezentacji oferty za pomocą przedstawienia różnorodnych produktów. Któż z nas nie kojarzy popularnego programu z telezakupami? Równie często wykorzystywaną formą marketingu w telewizji są np. programy kulinarne pokazujące możliwość wykorzystania produktów różnych sieci. Ta forma marketingu działa „psychologicznie”, ponieważ zainteresowani, chcąc ugotować prezentowaną potrawę i aby mieć pewność, że wyjdzie tak samo jak w programie, najprawdopodobniej zrobią zakupy w tym, a nie w innym sklepie.
- Poczta elektroniczna – marketing taki wykorzystuje wysłanie przez swoją firmę różnych informacji o danym produkcie. Należy tutaj pamiętać, że odbiorca musi wyrazić zgodę na otrzymywanie takich wiadomości. W przeciwnym wypadku trafią one do kosza albo zostaną zablokowane przez filtr antyspamowy. Pocztę elektroniczną wyróżnia to, że wiadomość może zostać skierowana po imieniu do odbiorcy lub zawierać dany produkt, jaki konsument wcześniej przeglądał.
- Face-to-face – to jedna z pierwszych, najbardziej „znienawidzonych” form marketingu kojarzona z namolnym akwizytorem pukającym do drzwi w najmniej odpowiednim momencie. Dziś częściej praktykuje się grupowe spotkania z większym gronem potencjalnie zainteresowanych osób. Forma ta wymaga od akwizytora umiejętności interpersonalnych. Chodzi tutaj również o zastosowanie różnych technik psychologicznych nakłaniających do podjęcia decyzji o zakupie. To m.in. dzięki nim wzrasta odsetek składanych zamówień.
- Telemarketing – jego celem jest dzwonienie do wylosowanych osób, które wysłuchują telemarketera. Dzwoni on w celu przedstawienia nowej oferty lub pojawienia się na rynku kolejnej usługi bądź produktu. Najczęściej mamy z nim do czynienia jako klienci firm telekomunikacyjnych czy fotowoltaiki i często nie są to miłe doświadczenia.
- Poczta tradycyjna – jest to jedna z najbardziej tradycyjnych form marketingu. Od poczty elektronicznej odróżnia ją fakt, że ofertę kieruje się do osób niekorzystających z internetu. Możliwe jest tutaj wysyłanie katalogów produktów do wielu odbiorców. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla firm, ponieważ katalogi, czy nawet artykuły zawierają taką treść, dzięki której konsument może dowiedzieć się wielu informacji na temat danej firmy. Katalogi zawierają poszczególne kategorie, które klient może przejrzeć bez presji, by później w zaciszu własnego domu złożyć zamówienie. Aby marketing bezpośredni zadziałał, odbiorca musi otrzymać możliwość odesłania odpowiedzi zwrotnej. W przypadku poczty tradycyjnej wystarczy więc zostawienie numeru telefonu bądź adresu e-mail.
Rozwój marketingu bezpośredniego w Polsce
Marketing bezpośredni w Polsce przeszedł długą ewolucję, a jego rozkwit ma bezpośredni związek z rozwojem internetu. Kierowanie przekazu do jednostki ma swoje zalety, ponieważ odbiorca czuje się wtedy doceniony i wie, że firma zabiega o jego uwagę, a przy tym dowiaduje się, że danemu przedsiębiorcy zależy na swoich klientach. Z kolei przekaz do odbiorcy masowego nie zawsze się sprawdzi. Wszelkie wiadomości wysyłane do statystycznych obywateli są często nudne i nie cieszą konsumentów tak jak informacja skierowana bezpośrednio do nich.
Niestety nie wszystko jest takie proste, ponieważ w celu uzyskania uwagi danego konsumenta konieczne jest posiadanie wiedzy na jego temat. Nie mówimy tutaj o danych socjodemograficznych, ale o jego preferencjach czy przyzwyczajeniach. Przed powstaniem Internetu praktycznie niemożliwe było zdobycie takich informacji. Przedsiębiorstwa, które korzystały z marketingu bezpośredniego (za pomocą telefonu czy poczty) znały tylko płeć, wiek oraz adres odbiorcy. Niekiedy udawało się również zdobyć informacje dotyczące rocznego dochodu czy ilości osób w gospodarstwie domowym.
Wszystko zmieniło się dzięki internetowi. Marketing bezpośredni bardzo na tym zyskał, ponieważ nie tylko otrzymał kolejny kanał do komunikacji z konsumentami, ale również (co ważniejsze) pozyskał dokładne dane na ich temat. Osoby surfujące w sieci są więc idealnymi kandydatami na przyszłych nabywców danych usług czy produktów.
Marketing bezpośredni miał odtąd na celu stworzenie jak najlepszej relacji między odbiorcą a firmą. Jest to relacja złożona, ponieważ firma nie tylko pozyskuje dane dotyczące konsumenta (np. jego preferencje), ale i wywiera wpływ na taką osobę poprzez rozbudzanie jej potrzeb i motywowanie do dokonania zakupu. Celem takiego marketingu jest przede wszystkim wzrost sprzedaży. Relacje, a także bezpośredni kontakt z klientem są bardzo ważne, ponieważ lojalny klient czuje się doceniony i z pewnością nie zaprzestanie korzystania z usług firmy, która go ceni.
Warto tutaj również wziąć pod uwagę zalety wysyłania wiadomości do ogółu oraz do konkretnych osób. Wybierając tę drugą opcję, firma ma większą pewność, że klient wybierze właśnie jego usługi czy produkty, ponieważ zdaje sobie sprawę, że dane przedsiębiorstwo wykazało się nie lada wysiłkiem, aby przejrzeć jego preferencje i zastanowić się nad najlepszym rozwiązaniem dla niego. Wysyłając wiadomość do ogółu, osoby te będą czuły się potraktowane jak przypadkowy obywatel. Jak wiadomo – klient chce poczuć się wyjątkowo, a nie być traktowany jak każdy inny.
Obecnie korzysta z się baz danych, na podstawie których firma zdobywa dokładne informacje o kliencie (nie mówimy tutaj o jego płci, wieku, czy adresie). Mamy na myśli jego preferencje, potrzeby (np. przeglądanie konkretnych produktów czy aktywność w sieci). Jest to więc coś unikalnego dotyczącego tej jednej osoby. Jest to bardzo istotne, ponieważ wysyłanie reklam do osób, które nie są zainteresowane danym produktem, lub usługą jest pozbawione sensu, generuje niepotrzebne koszty, a co gorsza – jest traktowane jako nachalny spam.
Marketing bezpośredni – przykłady firm
Niektóre przedsiębiorstwa traktują marketing bezpośredni jako podstawę swojego funkcjonowania. Firmy takie kierują się tylko i wyłącznie spersonalizowanymi relacjami ze swoimi klientami, znając ich potrzeby. Ponadto nieustannie aktualizowana baza danych sprawia, że przedsiębiorstwa wiedzą np., kiedy preferencje danego klienta się zmienią. Najczęściej model ten dotyczy firm, które oferują bankowość prywatną lub luksusowe dobra. W bankowości mamy do czynienia z osobistym doradcą oraz asystentem klienta, tzw. konsjerżem.
Wyróżniamy również takie przedsiębiorstwa, w których marketing bezpośredni stanowi zaledwie jeden z elementów promocji. Odnosi się np. do konkretnych usług/produktów, bądź korzysta się z niego w podczas przeprowadzania danej kampanii marketingowej.
Marketing bezpośredni wybierają właściciele firm, którym zależy na poznaniu rynku (np. potrzeb klientów) w celu zwiększenia sprzedaży produktów czy usług, jakie oferuje, a co za tym idzie – wzmocnienie wizerunku marki, a także jej spopularyzowanie. Przedsiębiorcy nie tylko dowiadują się, czego oczekuje dany klient, ale mogą również mierzyć efekty płynące z marketingu bezpośredniego.
Marketing bezpośredni – wady i zalety
Istnieje wiele zalet marketingu bezpośredniego, m.in.:
- prostota w dokonywaniu pomiarów efektywności działań;
- elastyczna możliwość budowania relacji między firmami, a ich klientami;
- interaktywność;
- ewentualność ukrycia działań przed konkurencją;
- korzystna relacja efektów do poniesionych nakładów.
Z kolei jego wadami mogą być:
- wysokie koszty związane z wyszkoleniem pracowników, a także kontrolowaniem pełnionych przez nich obowiązków;
- konieczność nieustannego gromadzenia, a także aktualizowania informacji dotyczących odbiorców;
- wysoki koszt związany z dotarciem oraz późniejszym przekazaniem komunikatu marketingowego danemu odbiorcy.
Podsumowanie
Marketing bezpośredni niesie za sobą wiele zalet, o których wspomnieliśmy powyżej. Jest on zdecydowanie korzystny dla firm, które chcą pozyskać jak najwięcej klientów w sposób odróżniający ich od konkurencji. Przedsiębiorstwa posiadające odpowiednie środki powinny więc zastanowić się nad wdrożeniem marketingu bezpośredniego do swojego codziennego działania.