Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Poradniki

Współczynnik konwersji – co Ci daje jego znajomość?

Współczynnik konwersji - co Ci daje jego znajomość?

Współczynnik konwersji to pojęcie, które pojawia się w kontekście prowadzenia kampanii reklamowej przy użyciu narzędzi Google i Facebook Ads. Stanowi on bardzo ważną informację dla użytkownika: jest źródłem wiedzy odnośnie tego, czy realizowane działania marketingowe są skuteczne i generują zyski. W niniejszym artykule odkrywamy, czym tak naprawdę jest wspomniany współczynnik konwersji, dlaczego powinien być na wysokim poziomie i jakie są sposoby na to, aby go zwiększyć.

Współczynnik konwersji — co to jest?

Conversion rate, czyli współczynnik konwersji, to w najprostszym rozumieniu parametr, który pozwala rozeznać się co do skuteczności realizowanych działań reklamowych. Algorytm zbiera informacje o decyzjach podejmowanych przez odwiedzającego daną witrynę internetową. Jeśli internauta podejmie określoną reakcję, np. kliknie baner zamieszczony na naszej stronie czy skorzysta z numeru telefonu widocznego w sekcji kontakt, tym samym przyczynia się do zwiększenia konwersji. Jest ona zatem pewnym pożądanym działaniem pozwalającym rozeznać się co do zamiarów odwiedzających naszą witrynę. Może okazać się bowiem, że na stronie panuje duży ruch, ale niewielka część internautów podejmuje jakiekolwiek działania związane z zakupem naszych produktów czy wypełnieniem formularzy. Wówczas współczynnik konwersji będzie miał wartość zaniżoną. Parametr pozwala ocenić efektywność realizowanych działań marketingowych — będziemy wiedzieć, jakie działanie przynoszą wymierne korzyści, a które strategie reklamowe nie sprawdzają się w naszym wypadku.

Czym jest współczynnik konwersji?

Jaki współczynnik konwersji jest dobry?

Im wyższy wskaźnik konwersji, tym większa szansa, że użytkownicy dokonają zakupu, odnotują wpisy, czy zrealizują pożądane działanie na stronie internetowej. Największym możliwym współczynnikiem jest 100%, jednakże jest to wartość utopijna, która niemal nigdy nie występuje w praktyce. W przypadku współczynnika na poziomie 50% mamy pewność, że połowa odwiedzających dokona wartościowego działania na witrynie. Zbyt niski współczynnik konwersji wskazuje, że podejmowane przez nas działania albo inne kwestie, np. związane ze stroną techniczną witryny internetowej, są na złym poziomie. Zdarzają się także sytuacje, w których kampania reklamowa i jakość reklam internetowych są same w sobie skuteczne, jednakże bariery dotyczące słabej jakości strony, czy też niedostosowana forma prezentacji treści na witrynie wpłyną negatywnie na ostateczną decyzję odnośnie do zakupu. Nie ma jednej, konkretnej wartości, która byłaby uniwersalnie określana jako „dobra”. W niektórych przypadkach współczynnik na poziomie 7% jest wyjątkowo dobrym wynikiem, w innych sytuacjach będzie niezadowalający.

Jak obliczyć współczynnik konwersji?

Parametr oblicza się automatycznie, jednakże każdy, kto chce, może dokonać tego samodzielnie. Jest to bardzo proste: wystarczy pod odpowiednie litery (przedstawione we wzorze poniżej) podstawić konkretne liczby, odpowiadające danej sytuacji. Wylicza się go, dzieląc liczbę pożądanych reakcji internautów (np. dokonanych zakupów) przez całkowitą liczbę użytkowników przekierowanych m.in. przez reklamy Google Ads. Uzyskany wynik mnoży się przez 100%, by uzyskać procentową wartość konwersji.

Współczynnik konwersji — wzór: WK (współczynnik konwersji = 100% x [LR (liczba działań i reakcji): LC (liczba całkowita użytkowników)].

  • Przykład 1. Stronę internetową w danym okresie odwiedziło 200 użytkowników. 8 z nich dokonało pożądanych reakcji, czyli np. dokonało zakupu oferowanych towarów. Współczynnik konwersji dla tego okresu będzie wynosił 4% (8 dzielone przez 200, następnie mnożona razy 100%).
  • Przykład 2. Witrynę w określonym tygodniu odwiedziło 500 internautów. Aż 125 z nich zdecydowało się wypełnić formularz umiejscowiony na danej stronie internetowej. Współczynnik konwersji w takiej sytuacji wyniesie 25% (125 dzielone przez 500, następnie mnożone razy 100%).

Współczynnik konwersji - strona internetowa

Jak zwiększyć współczynnik konwersji?

Profesjonalne działania analityczne (analytics) wskazują, że na parametr konwersyjny ma wpływ wiele powiązanych ze sobą czynników. Niebagatelne znaczenie ma jakość merytoryczna treści zamieszczana na witrynie: im ciekawszy content, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zdecyduje się na krok dalej. Niezbędne okazuje się także umiejscawianie skonkretyzowanych słów kluczowych, odpowiadających tematyce wpisów. Artykuły, opisy produktów i kategorii powinny być zawsze wiarygodne, sprawdzone i poprawne językowo. Muszą być także stosowane nagłówki tematyczne, powiązane z tematyką artykułów. Oprócz warstwy merytorycznej tekstów duże znaczenie ma również proces optymalizacji witryny. Mowa o dostosowywaniu strony internetowej do potrzeb internautów i warunków wyszukiwarek. Poprawa współczynnika konwersji może być zauważana w przypadku poprawienia jakości grafik na stronie, umieszczenia przejrzystego motywu czy zastosowania intuicyjnej nawigacji.

Podsumowanie

Parametr konwersji może stanowić cenną wskazówkę, która pozwala się rozeznać, jaki odsetek użytkowników jest realnie zainteresowanych treścią zamieszczoną na witrynie. Pozwala to określić skuteczność kampanii reklamowej, czy uzyskać feedback dotyczący tego, jaki content najbardziej przyciąga internautów do zaproponowanych usług. W wielu przypadkach niski współczynnik konwersji będzie związany ze słabą optymalizacją strony internetowej: wówczas mimo dobrej reklamy nasza strona będzie nieatrakcyjna dla odwiedzających. Stosowanie się do wskazówek pozwalających podnieść poziom tego parametru z pewnością przyczyni się do poprawienia statystyk.

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy...

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...

Poradniki

Większość społeczeństwa to wzrokowcy, a w dodatku wszyscy obecnie żyjemy bardzo szybko, przyjmując nadmierną ilość bodźców i informacji. Zewsząd otaczają nas szybko przewijające się...

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....