Spis treści
Każde przedsiębiorstwo potrzebuje odpowiedniego wsparcia marketingowego i PR. Bardzo często te usługi są delegowane specjalizującym się w nich agencjom. Jak znaleźć odpowiedniego partnera i na co zwracać uwagę? Przydatna okaże się baza firm.
PR i marketing – usługi niezbędne w biznesie
Kształtowanie odpowiedniego wizerunku przedsiębiorstwa to wyjątkowo wymagające zadanie. Błędy w tym zakresie mogą trwale wpłynąć nie tylko na reputację marki, ale również osiągane przez nią rezultaty biznesowe. W związku z tym coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na nawiązanie współpracy z wyspecjalizowanymi w tym zakresie agencjami.
Zarówno wykorzystywane narzędzia, jak i podejście do PR ciągle się zmieniają. Według raportu PR 2050 przygotowanego przez Publicon aż 24% profesjonalistów PR biorących udział w badaniu uważa, że w najbliższych latach aktualny model PR będzie ulegał zmianie. Inne będą również oczekiwania klientów oraz wymagania wobec specjalistów.
Blisko 17% twierdzi przy tym, że istotną rolę będzie odgrywał wzrost roli komunikacji online, a dla niemal 10% szczególnie istotna będzie automatyzacja. Jednocześnie 28,6% uczestników badania sądzi, że w najbliższym okresie istotną rolę odegra wykorzystanie sztucznej inteligencji, 26,2% wskazuje na rosnący udział ekologii, a 19% uważa, że głównym czynnikiem będzie big data.
Agencje PR – dane z bazy firm
Wysokie zapotrzebowanie na usługi tego typu oraz dobre perspektywy na przyszłość przekładają się na wzrost liczby podmiotów specjalizujących się w usługach PR i marketingowych. Aż 99293 podmioty w kategorii Marketing, reklama i PR, a wśród nich 5756 świadczy usługi PR.
Oprócz tego można w niej znaleźć również 20136 podmiotów specjalizujących się w usługach marketingowych, 45477 agencji reklamowych, 25135 przedsiębiorstw zajmujących się produkcją reklamy oraz 3384 przedsiębiorstwa umożliwiające zakup powierzchni reklamowej.
Jak znaleźć partnera? Agencje PR w Twojej okolicy
Baza firm okaże się pomocna przede wszystkim w przypadku poszukiwania nowych kontrahentów i partnerów biznesowych. Dzięki niej możesz w niezwykle łatwy sposób ustalić przedsiębiorstwa, które zajmą się kompleksowo Twoimi działaniami PR. Jak to zrobić? Możesz skorzystać z jednego z dwóch sposobów:
- W oknie wyszukiwarki w bazie firm wpisz wybraną frazę kluczową, np. „agencja PR”, „public relations”, „PR”.
- Możesz także skorzystać bezpośrednio z rozwijanego drzewka kategorii. Aby przejść do listy firm specjalizujących się w usługach public relations, najpierw wybierz kategorię „Marketing, reklama i PR”, a następnie wybierz podkategorię „Usługi PR”.
Oczywiście w dzisiejszych czasach większość aktywności przeniosła się do Internetu. Nie inaczej jest również z usługami PR. Wiele firm decyduje się wyłącznie na prowadzenie działań wizerunkowych i marketingowych w sieci. Jeżeli chcesz jednak dotrzeć do listy agencji PR w swojej okolicy, możesz zastosować filtr lokalizacyjny i ograniczyć wyszukiwanie do konkretnego regionu.
Sprawdź firmę przed nawiązaniem współpracy
Oczywiście współpraca z agencją PR ma szczególny charakter. Podejmowane przez nią działania wpływają bezpośrednio na wizerunek marki i mogą wiązać się ze sporym ryzykiem. Dlatego, wybierając partnera odpowiedzialnego za prowadzenie kampanii, warto dokonać szczegółowej weryfikacji. Również w tym przypadku przydatna okaże się baza firm. Aby sprawdzić przedsiębiorstwo, wystarczy przejść do jego profilu.
Znajdziesz w nim między innymi:
- Dane adresowe, w tym stały adres wykonywania działalności, adres do korespondencji,
- Adres strony internetowej, adres e-mail, numery telefonu,
- Numer NIP, REGON, KRS,
- Dane przedsiębiorcy prowadzącego firmę,
- Informacje o formie prawnej działalności,
- Powiązania osobowe i kapitałowe pomiędzy przedsiębiorstwami,
- Sprawozdania finansowe, jeżeli firma jest zobligowana do ich publikacji,
- Numery rachunków bankowych widniejące w rejestrze podatników VAT.
Dane pochodzące z kilku publicznych rejestrów zostały przy tym wzbogacone o sekcję opinii. Można w niej znaleźć między innymi komentarze pozostawione przez dotychczasowych klientów i kontrahentów agencji. Dzięki temu szybko ustalisz, co o niej sądzą i w jaki sposób układały się dotychczasowe współprace.
Branża PR atrakcyjna dla pracowników
Współczesny marketing i PR są również atrakcyjne z perspektywy potencjalnych kandydatów poszukujących zatrudnienia. Przede wszystkim w znacznej mierze bazują na nowych technologiach, wobec czego gwarantują doskonałe perspektywy do rozwoju. Według raportu Związku Firm Public Relations „PR to nie propaganda”, aż 85% profesjonalistów reprezentujących tę branżę deklaruje, że nigdy nie wstydziło się przyznać, czym zajmują się w życiu zawodowym. 81% z nich poleca przy tym pracę w branży PR osobom rozpoczynającym karierę.
Dla 84% respondentów skojarzenia z branżą PR są pozytywne lub raczej pozytywne, a 59% z nich pozytywnie ocenia wizerunek branży PR w Polsce oraz kierunek jej rozwoju. Dla 77% uczestników badania zadania realizowane przez specjalistów public relations są natomiast ważnym elementem kształtowania komunikacji społecznej.