Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Poradniki

Newsletter od podstaw: co to jest i jak go stworzyć, by był skuteczny?

Newsletter od podstaw: co to jest i jak go stworzyć, by był skuteczny?

Budowanie listy mailingowej to internetowe budowanie biznesu. Poznając zagadnienia marketingu internetowego, zrozumiesz jak ważny element stanowi mailing. Być może nie chcesz tracić czasu na newsletter – jest to błąd. W tym artykule znajdziesz informacje na temat tego, jak ważny jest newsletter. Pomożemy Ci go nawet stworzyć w 6 prostych krokach.

Newsletter – co to takiego?

Newsletter w języku angielskim oznacza dosłownie „list z wiadomościami” i taką obecnie pełni funkcję w internecie. Mianem newslettera określa się e-maile skierowane do danej grupy odbiorców, w których po prostu informujesz ich o tym, co nowego dzieje się w Twoim przedsiębiorstwie. Aby odbiorca znalazł się w grupie osób, które otrzymują newsletter, musi wyrazić na to zgodę. W takim przypadku najczęściej zgodę wyraża się poprzez zaznaczenie okienka w formularzu zakładania konta lub podczas kupna czegoś z oferty sklepu.

Często zapis do newslettera jest umieszczony pod linijką, w której akceptuje się regulamin firmy i gdzie wyraża się zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Kiedy użytkownik wyrazi zgodę na otrzymywanie newslettera, staje się subskrybentem i dostaje co jakiś czas od firmy e-maile z informacjami z tego tytułu. Czy newsletter jest płatny dla jego odbiorcy? Nie powinien być.

Co zawiera newsletter?

Newsletter to swego rodzaju elektroniczny odpowiednik klasycznej gazety z reklamami. Zawiera treści w formie językowej oraz graficznej. Treściami takimi mogą być np.: krótkie artykuły, informacje dotyczące nowych produktów, promocji, wyprzedaży. Może zawierać kody rabatowe, co pozwoli zwiększyć grono subskrybentów newslettera, a tym samym przyczynić się do zwiększenia bazy klientów oraz utrzymania starych klientów.

Newsletter cechuje się tym, że ma formę krótką i zwięzłą oraz pojawia się cyklicznie. Co prawda istnieją również znacznie obszerniejsze w treść newslettery, które przybierają formę biuletynów i poruszają jakąś konkretną tematykę, dogłębnie ją analizując, czy  takie, które zawierają poradniki, jednak są one rzadziej spotykane.

e-mail marketing

Jaki jest cel newslettera?

Przede wszystkim umożliwia on zwrócenie uwagi potencjalnych klientów na Twoją firmę i to, co masz do zaoferowania. Badania psychologiczne pokazują, że wystarczy sam kontakt odbiorcy z treścią, by zaczął ją akceptować. Sprawia to, że osoba cyklicznie otrzymująca maile z newsletterem, widząc nazwę Twojej firmy w swojej skrzynce odbiorczej, następnym razem chętniej sięgnie po to, co chcesz mu dać czy sprzedać.

Newsletter może także wzmacniać Twój wizerunek. Jeżeli przekazujesz w nim naprawdę wartościowe treści, Twój odbiorca może potraktować Cię jako eksperta w danej branży. Możesz również w ten sposób wpływać na formowanie ich zdania na temat Twojej marki bądź bardziej ogólnych tematów, może nawet politycznych.

Newsletter możesz wysłać do bardzo dużej grupy odbiorców i przekazać im jakąś wiadomość, zatem zwiększa on Twoje zasięgi, przy czym nie kosztuje to wiele, a w zależności od tego, co jest Twoim newsletterem, może znacznie przyczynić się do osiągnięcia sukcesu przez Twoje przedsiębiorstwo.

Mailing w działaniach marketingowych

Należy pamiętać o tym, że grono odbiorców newslettera to ludzie, którzy dobrowolnie się na niego zapisali. Oznacza to, że w chwili, gdy inne media, np. społecznościowe, obetną Ci zasięgi (co w dzisiejszych czasach zdarza się dosyć często), mailing stanowi bezpieczne „schronienie”, które pozwala dotrzeć Twoim komunikatom do użytkowników czy odbiorców, którzy zadeklarowali chęć otrzymywania maila.

Mailing powinien stanowić filar strategii marketingowej, musi być on jednak kompatybilny z resztą działań, jakie wykonujesz w jej ramach. Być może prowadzisz kampanię w mediach społecznościowych, reklamujesz się na bilbordach czy busach – newsletter musi być dopasowany charakterem do marki, jaka była do tej pory eksponowana.

Czy stworzenie newslettera jest płatne?

I tak i nie. Tworzenie i rozwijanie bazy odbiorców newslettera nie wymaga żadnych nakładów finansowych, tak samo jak wysyłanie maili, nawet w dużych ilościach. Jednak aby newsletter był skuteczny, wymagane jest trochę czasu oraz kompetencji na jego stworzenie, a te zawsze kosztują, a co najgorsze – są do tego srogo opodatkowane.

Mowa tutaj oczywiście o samej treści, którą należy przygotować. Jak już wcześniej ustaliliśmy, treść newslettera składa się z grafiki oraz tekstu, a te ktoś musi stworzyć. Jeśli jako nadawca chcesz wywrzeć na odbiorcy pożądaną reakcję, treść newslettera musi zostać profesjonalnie opracowana. Różne elementy graficzne wymagają obróbki w programach graficznych, same obrazki można kupić lub zlecić komuś ich zrobienie, a następnie obrobienie programem graficznym.

Jeżeli sam nie masz takich umiejętności, to trzeba komuś za to zapłacić, tak samo jak i za tekst, który jest równie ważny jak przekaz graficzny. Jeżeli nie masz czasu na copywriting lub słabo Ci on idzie, musisz zlecić copywriterowi napisanie go. Jest to o tyle proste, że w dzisiejszych czasach istnieją różne internetowe giełdy copywriterów, gdzie można zlecić do napisania jakikolwiek tekst i ustalić samemu cenę jego wykonania.

Kolejną rzeczą, która kosztuje, jest program mailingowy. Co prawda istnieją darmowe programy do wysyłania maili oraz nadzorowania kampanii mailingowych, jednak te płatne pozwalają administratorowi na tworzenie wysoko zaawansowanych, odpowiednio spersonalizowanych, atrakcyjnych dla oka oraz reprezentatywnych maili. Warto je wykorzystać, jeśli jednak z różnych przyczyn nie stać Cię na płatny program mailingowy, darmowy program też podoła, ale będzie to nieco trudniejsze.

newsletter - co to takiego?

Jak stworzyć newsletter krok po kroku:

1. Miej plan swoich działań

W jego ramach ustal pomysł na newsletter, częstotliwość z jaką będziesz się komunikował za jego pomocą, system mailingowy, formularz zapisu, wygląd oraz treści. Określ sposób budowania listy mailingowej i przemyśl, jak będziesz mierzył skuteczność newslettera.

2. Rozważ obecność prezentu za zapis na newsletter

Prezent za subskrypcję umożliwi jeszcze skuteczniejszą budowę listy mailowej. Może być on niewielki lub nawet nie do końca przemyślany – ludzie lubią wszystko, za co nie muszą płacić. Innym razem możesz dodać jakiś bonus w kolejnych newsletterach, np. kod na zniżkę na jakiś produkt.

3. Wybierz odpowiednie narzędzia

Potrzebujesz systemu do obsługi mailowego marketingu. Jak już wcześniej informowaliśmy, istnieją płatne i bezpłatne programy, które znajdziesz w Google. Rozważ, który potrzebujesz i zacznij go używać. Stwórz grafiki oraz Landing Page. W tym drugim możesz umieścić formularz zapisu, co jest wygodne dla odbiorcy. Możesz zastanowić się także nad integracją formularzy oraz pop-upów stworzonych w programach zewnętrznych z systemem. System mailingowy można także zintegrować z mediami społecznościowymi.

4. Stwórz formularze zapisu

To właśnie dzięki nim użytkownicy mogą zapisać się do newslettera, a tym samym dołączyć do Twojej bazy mailingowej. Systemy do wysyłki newsletterów umożliwiają tworzenie formularzy zapisu. Zastanów się także, w jakim miejscu umieścisz formularze zapisu.

5. Ustal drogę, która będzie prowadziła do zapisania na bazę mailingową

Potrzebujesz strony, na której umieścisz formularz. Umieść tam także lead magnet i napisz, jakie korzyści płyną z subskrypcji newslettera. Opcjonalnym rozwiązaniem jest też mail z potwierdzeniem, gdzie osoba nowo zapisana do newslettera może potwierdzić zapisanie się. Pamiętaj o mailu z podziękowaniem za zapis oraz mailu powitalnym.

6. Ważne zasady przy wysyłce newslettera

  •  Zwróć się do nadawcy po jego godności, to pomaga budować relacje.
  • Twórz chwytliwe tematy wiadomości.
  • Używaj codziennego języka.
  • Napisz jeden główny cel wiadomości.
  • Pamiętaj o przycisku CTA.
  • Umożliwiaj ludziom wypisanie się z newslettera.
  • Zbieraj opinie – zawsze się przydadzą.

Podsumowanie

Newsletter to potężne narzędzie, dające Ci wiele możliwości i z pewnością rozwija Twoją działalność. Warto go wykorzystać, aby później „zbierać plony” zagwarantowane przez jego istnienie. Mówi się, że każda szanująca się firma posiada swój newsletter, a odpowiedź „dlaczego” jest prosta: dobry newsletter to jeszcze lepsze działania marketingowe, co zostało udowodnione niezliczoną ilość razy.

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....

Poradniki

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy...

Poradniki

Marketing jest obecnie jedną z bardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi nauki. Od dawna wiadomo, że zastosowanie skutecznych działań marketingowych może bezpośrednio przełożyć się na...

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...