Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Bez kategorii

Marketing cyfrowy – co, kto i dlaczego? Jak digital marketing pomaga twojej firmie?

Digital marketing - czym jest?

Reklama w internecie już dawno przestała być eksperymentem. Dziś z marketingu cyfrowego korzystają praktycznie wszystkie firmy, zaczynając od lokalnych salonów kosmetycznych i kończąc na ogromnych międzynarodowych korporacjach jak Coca-Cola, Amazon, Mercedes czy SpaceX. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest marketing cyfrowy, jakie narzędzia wykorzystuje oraz jak wykorzystać jego możliwości, aby stworzyć pozytywny wizerunek twojego biznesu, a także zwiększyć sprzedaż i liczbę klientów.

Czym jest digital marketing?

Digital Marketing, czyli marketing cyfrowy to pojęcie zbiorcze dla wszystkich działań marketingowych prowadzonych w różnych formatach cyfrowych (przede wszystkim w internecie). Inny popularny i często mylony termin, czyli marketing internetowy jest częścią marketingu cyfrowego, natomiast sam digital marketing niekoniecznie musi być związany z internetem (zalicza się do niego np. reklama wysyłana za pomocą SMS).

Marketing cyfrowy polega na dotarciu do określonej grupy odbiorców i efektywnej komunikacji z potencjalnymi klientami zarówno dzięki różnym urządzeniom, jak i kanałom komunikacji. Celem działań zaliczanych do digital marketingu jest nawiązanie kontaktu z klientami i zachęcenie ich do wejścia w interakcję z promowaną firmą (marką). Największą zaletą tego rodzaju marketingu jest możliwość dokładnego zmierzenia konwersji i skuteczności reklam. Popularnymi kanałami marketingowymi, które należą do marketingu cyfrowego, są m.in. strona internetowa w wyszukiwarce Google, media społecznościowe, poczta e-mail, aplikacje oraz kampanie reklamowe w internecie.

Dlaczego cyfrowy marketing jest ważny?

Rozwój technologii i digitalizacja bezpowrotnie zmieniły „status quo” w praktycznie każdej branży w sieci. Jedne z najbardziej widocznych zmian można ujrzeć właśnie w marketingu – działania z wykorzystaniem internetu i nowych technologii bardzo szybko wypierają „klasyczne” formy prowadzenia kampanii reklamowych. Obecnie digital marketing jest podstawową formą reklamowania się w sieci dla wielu przedsiębiorstw z najróżniejszych branż – od zawsze nowoczesnego segmentu IT, aż po takie działy gospodarki jak przemysł ciężki.

Jak pokazują statystyki, polskie firmy już od 2019 roku wydają więcej środków na reklamę cyfrową niż na reklamę w telewizji. Cyfrowy marketing jest szczególnie ważny dla małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ specyfika działania w internecie nieco zmniejsza przepaść pomiędzy potencjałem dużych i małych firm. Większość przedsiębiorców nie może sobie pozwolić na reklamę w telewizji lub skuteczną reklamę outdoorową. Z drugiej strony niska bariera wejścia w digital marketing umożliwia skuteczne promowanie poszczególnych firm bez dużych nakładów finansowych. Taka sytuacja może się jednak zmienić, ponieważ wraz ze wzrostem liczby użytkowników i skuteczności reklamy w internecie, coraz więcej międzynarodowych korporacji zacznie skupiać się na tym modelu marketingu.

czym jest marketing cyfrowy?

Jaka jest rola marketingu cyfrowego?

Mimo że jeszcze kilkanaście lat temu większość przedsiębiorców nie traktowała prowadzenia firmowej strony internetowej „na poważnie”, obecnie coraz więcej firm w Polsce skupia się na działaniach marketingowych w internecie. Czasy się zmieniły i dziś reklama digital jest zdecydowanie najlepszym sposobem na promowanie swojej działalności. Co ważne, digital marketing pozwala na dostosowanie narzędzi promocyjnych do potrzeb firmy.

Marketing cyfrowy odgrywa ważną rolę w prowadzeniu firmy, ponieważ może obejmować m.in. pozyskiwanie danych kontaktowych potencjalnych klientów, sprzedaż towarów lub usług w sklepie internetowym, a także skupiać się na pozycjonowaniu strony internetowej i zwiększaniu liczby wizyt w witrynie. Pomoże nam też w zdobyciu leadów, wysyłaniu newslettera, zachęcaniu do instalacji aplikacji itp. Powyższe działania są bardzo ważne dla długoterminowego budowania wizerunku firmy, komunikacji z klientami, budowania lojalności wśród odbiorców oraz oczywiście zwiększenia sprzedaży.

Marketing cyfrowy – przykłady

Marketing cyfrowy umożliwia wykorzystanie różnych instrumentów i środków przekazu. Poszczególne opcje zazębiają się w ramach większej strategii marketingowej i często wpływają na siebie. Jednocześnie należy zadbać o to, aby połączenie treści i formaty odpowiadały potrzebom, wymaganiom i oczekiwaniom użytkowników danego medium (np. strony internetowej lub określonego portalu społecznościowego). Trzeba również pamiętać o konieczności dopasowania kontekstu działań promocyjnych do specyfiki firmy. Przyjrzyjmy się zatem najpopularniejszym przykładom wykorzystania marketingu w internecie:

  • Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek (SEO)

Celem optymalizacji witryny jest zwiększenie ruchu organicznego (bezpłatnego) na witrynie poprzez osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, np. poprzez zapewnienie responsywności na urządzeniach mobilnych.

  • Content Marketing

Budowanie i rozprzestrzenianie wartościowych treści materiałów (np. na blogu firmowym) pomaga w zwiększeniu ruchu, świadomości marki, generowaniu leadów oraz, oczywiście, w zdobyciu zaufania nowych osób – potencjalnych klientów.

  • Marketing w mediach społecznościowych

Dzięki wykorzystaniu w pracy mediów społecznościowych jako przedsiębiorcy możemy promować swoją markę i docierać do potencjalnych klientów, którzy nie trafili wcześniej na naszą firmową stronę w wyszukiwarce.

  • Kampanie reklamowe w Google i mediach społecznościowych

Do najpopularniejszych kampanii reklamowych w ramach digital marketingu zalicza się reklamy Google Ads i Facebook Ads. W niektórych branżach bardzo skuteczne może być wykorzystanie reklam na YouTube, w Instagramie i TikToku.

  • E-mail marketing

Do zdobycia nowych klientów możesz też wykorzystać e-mail marketing – w wiadomościach można wysyłać m.in. powiadomienia o nowych produktach, kody rabatowe, promocje, a także spersonalizowane oferty lub inne informacje.

Czym się zajmuje marketer cyfrowy?

Czym się zajmuje marketer cyfrowy?

Marketer cyfrowy to specjalista od digital marketingu. Jego zadaniem jest przygotowanie i realizacja optymalnej strategii promocyjnej dla współpracującego z nim przedsiębiorstwa. Marketer cyfrowy może wykorzystywać różne rodzaje rozwiązania i kanały promocji, ponieważ najważniejszy jest efekt finalny, czyli zwiększenie sprzedaży i promocja marki. Specjalista odpowiedzialny za marketing cyfrowy w firmie najczęściej korzysta z takich kanałów reklamy jak: SEO i pozycjonowanie strony, content marketing, reklamy PPC, E-mail marketing i prowadzenia profili w mediach społecznościowych.

Marketing przychodzący a marketing cyfrowy

Marketing przychodzący (z ang. Inbound Marketing) to określenie, które opisuje działania marketingowe polegające na spersonalizowanej komunikacji z potencjalnym klientem i zwracaniu bardzo dużej uwagi na publikację wartościowego contentu. Koncepcja marketingu przychodzącego jest alternatywą dla tzw. push marketingu, który jest oparty przede wszystkim na reklamie. Skuteczny marketing przychodzący to nieodłączny element marketingu cyfrowego, ponieważ przy dzisiejszej konkurencji, wysokiej jakości content to „must-have”.

Czy marketing cyfrowy działa w stosunku do wszystkich firm?

Projekty digitalowe można wykorzystać w przypadku każdej branży, jednak ich skuteczność zależy od dopasowania się w kontekst i specyfikę danego rodzaju działalności. Bardzo duże znaczenie ma przy tym wybór odpowiedniej platformy – np. usługę consultingu biznesowego znacznie łatwiej sprzedać na LinkedIn niż na TikToku. Marketer powinien również zwracać uwagę na potrzeby potencjalnych klientów, czyli to, czego oczekują – jeśli firma oferuje usługi w branży B2B, to ważne jest stworzenie profesjonalnego wizerunku. W innych branżach, jak np. sprzedaż przedmiotów codziennego użytku, ważne jest stworzenie wizerunku przyjaznego rodzinie.

Podsumowanie

Jeśli uważnie przeczytałeś ten artykuł, to powinieneś wiedzieć, czym jest digital marketing oraz jak skutecznie wykorzystać digitalny marketing do zwiększenia ruchu na stronie filmowej lub do zdobycia nowych klientów. Warto jednak pamiętać, że efektywny marketing polega na nieustannym próbowaniu nowych rozwiązań, obserwacji rynku i szukaniu sposobów na zaspokojenie potrzeb klientów.

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....

Poradniki

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy...

Poradniki

Marketing jest obecnie jedną z bardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi nauki. Od dawna wiadomo, że zastosowanie skutecznych działań marketingowych może bezpośrednio przełożyć się na...

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...