Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Poradniki

Marketing afiliacyjny – czym jest i jak zacząć na nim zarabiać?

Marketing afiliacyjny nazywany jest także marketingiem efektywnościowym albo programem partnerskim i polega na dostarczeniu usług lub produktów partnerom afiliacyjnym, czyli wydawcom, aby w imieniu reklamodawcy je promowali. To narzędzie marketingu internetowego dążące do osiągnięcia celów biznesowych. Jakie korzyści przynoszą tego rodzaju programy partnerskie i jak działa marketing afiliacyjny w Polsce?

Co to jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny lub inaczej afiliacja to specyficzna odmiana marketingu internetowego. Określany jest jako model promocji produktów i różnego rodzaju usług, który pozwala partnerom zarabiać na sprzedaży reklamowych rzeczy. Działania te mają na celu pozyskanie nowych klientów, a z obecnymi utrzymanie dobrych relacji.

Marketing afiliacyjny polega na tym, że sprzedawca (czyli reklamodawca) zleca wykonanie marketingowych działań na innych, niezależnych względem niego partnerów. Ci z kolei w zamian za poświęcony czas oraz zaangażowanie, a także efekty swojej pracy, dostają wynagrodzenie. Zatem afiliacja korzystna jest dla obu stron – sprzedający uzyskuje skuteczną reklamę i promocję swoich usług lub produktów, a partner programu dostaje określoną prowizję.

Stawka naliczana jest za pomocą różnych modeli systemu afiliacyjnego:

  • CPC – zapłata za kliknięcie za każdym razem, kiedy użytkownik wejdzie przez sponsorowany link na stronę internetową reklamodawcy;
  • CPS – zapłata za każdorazową sprzedaż;
  • CPL – zapłata za lead, za poprawnie wypełniony formularz;
  • CPA – to zapłata za określone działanie, np. obejrzenie filmu.

Coraz bardziej popularne jest praktykowanie hybrydowego modelu afiliacyjnego, w którym otrzymuje się zapłatę za różne działania afiliacyjne.

co to jest marketing afiliacyjny

Biznes afiliacyjny – przykłady afiliacji w internecie

Afiliacja w marketingu jest tak naprawdę dla niewprawionego oka praktycznie niewidoczna, bowiem biznes afiliacyjny otacza nas z każdej strony. Bardzo często nie mamy nawet świadomości, że klikając w określony link czy dokonując zakupu, bierzemy udział w programie partnerskim (jako klient). Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze formy programów partnerskich.

Bannery reklamowe

Mają za zadanie zachęcić potencjalnego klienta do kliknięcia oraz przejścia na stronę reklamodawcy. Takie kliknięcie oznacza wygenerowanie określonego linka, na którego podstawie sieć afiliacyjna rozpoznaje wejście na daną stronę oraz zakup bezpośrednio z bannera.

Przykładem mogą być bannery np. w serwisach biznesowych, zachęcające do zakupu e-booka na temat będący w kręgu zainteresowań przedsiębiorców. Ważne, aby banner umieszczać jedynie na takich stronach, które są powiązane  tematycznie z oferowanym produktem. To zwiększa jego zasięg, a także siłę oddziaływania.

Mailing

Pomimo prężnego rozwoju mediów społecznościowych, poczta elektroniczna wciąż pozostaje jednym z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do odbiorców. W rzeczywistości wielu z nas sprawdza swoje e-maile każdego dnia co najmniej raz, a znaczna większość konsumentów czyni to kilka razy dziennie, a to dużo okazji do sprzedaży.  Dobra partnerska kampania e-mailowa może nie tylko przystępnie przedstawić produkt odbiorcom, ale może również skutecznie skłonić ich do dokonania zakupu. Jak to działa? Klikając w grafikę (bo e-maile mają zwykle taką formę), potencjalny klient zostaje przekierowany na stronę reklamodawcy, a dalej naliczają się stawki zgodne z obranym modelem afiliacyjnym.

Rankingi ofert

Zestawienia ofertowe są dobrym sposobem na zachęcenie użytkownika do kliknięcia w link afiliacyjny. Prezentując określone produkty w formie rankingów, prawdopodobieństwo skłonienia potencjalnego klienta do zakupu jest zdecydowanie większe.

Przykładem mogą być serwisy, które porównują np. konta oszczędnościowe czy lokaty. Mają one formę rankingów, zawierających dokładne informacje na temat określonych produktów, wraz z możliwością np. założenia konta. Po kliknięciu w link użytkownik zostaje przekierowany na stronę internetową reklamodawcy. Strony takie bardzo często powstają jedynie z myślą zarabiania na programach partnerskich. Ruch na stronie generowany jest m.in. przez kampanie Google Ads czy pozycjonowanie.

Blog

Link afiliacyjny można umieścić w naturalny sposób na blogu. W takim przypadku jest wiele możliwości jego umiejscowienia – od podpięcia pod logo lub grafikę, po podlinkowanie określonych produktów lub usług. W tym przypadku lepiej jest jednak promować produkty partnerskie we własnej witrynie internetowej, choć wiele platform blogowych, np. Blogger, zapewnia umieszczenie linku lub bannera afiliacyjnego. Dlaczego? Będąc właścicielem strony internetowej, masz większą kontrolę nad swoimi treściami. Promowanie we własnej witrynie zapewnia też więcej opcji dostosowywania, które pomagają zwiększyć konwersje, a ponadto linki te zapewniają większą wiarygodność. Dlatego warto zainwestować w stronę internetową, zwłaszcza jeśli planujesz budować swój biznes online.

Social Media

Linki afiliacyjne można zamieszczać także za pośrednictwem profili na popularnych serwisach społecznościowych. Umieszczane są one zazwyczaj na Facebooku czy Instagramie, Twitterze, LinkedInie, YouTubie czy TikToku, ale również w mniej popularnych serwisach, często tematycznych, jak Pinterest, Reddit i Quora. Jak używać mediów społecznościowych do marketingu afiliacyjnego? Jak w przypadku każdej innej kampanii marketingowej, potrzebujesz planu. Obejmuje on gromadzenie zasobów potrzebnych do rozpoczęcia, ocenę celów reklamowych i docelowych odbiorców oraz optymalizację promocji, aby pasowała do ​​różnych platform społecznościowych. Istnieje wiele oprogramowań do śledzenia partnerów.

Rozpoczynając badania, należy wziąć pod uwagę trzy kwestie:

  1. twój proces sprzedaży – komu sprzedajesz i jak długo trwa proces sprzedaży? Inaczej będziesz postępował w przypadku sprzedaży B2B, a inaczej B2C;
  2. twoja grupa docelowa – kim są twoi docelowi odbiorcy i na jakich platformach mediów społecznościowych są najbardziej zaangażowani i aktywni? Każda platforma ma inne podejście do tworzenia i udostępniania treści. Użytkownicy na każdej platformie pochodzą  z różnych grup demograficznych;
  3. twój typ reklamy – jakich reklam używa twoja marka i jakie treści najlepiej przyciągają uwagę odbiorców? Istnieje kilka sposobów wykorzystania reklam i treści do promowania swojej marki np.: tekst, obrazy, filmy, poradniki, transmisje na żywo, opinie, tweety, piny itp. Pomyśl o najlepszych sposobach przekazywania produktów lub usług swojej marki oraz o tym, w jaki sposób to pasuje do różnych platform mediów społecznościowych.

Korzyści z marketingu afiliacyjnego

Marketing afiliacyjny funkcjonuje w oparciu o taki model płatności, w którym wynagrodzenie wypłacane jest za osiągnięty efekt. Jest to rozsądne rozwiązanie dla partnera, jak i reklamodawcy. Jakie korzyści mogą osiągnąć poszczególne strony?

Reklamodawca może przede wszystkim dotrzeć do większej grupy odbiorców, jednocześnie nie ponosząc kosztów za dotarcie do osób znajdujących się na właściwym etapie jego lejka sprzedażowego. Dodatkową zaletę, jaką przynosi korzystanie z marketingu afiliacyjnego, jest budowanie rozpoznawalności marki bez ponoszenia za to dodatkowych kosztów. Z kolei reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy reklama przynosi rzeczywiste efekty.

Partner w większości przypadków korzysta z kanału, w który zainwestował już wcześniej, np. dzieląc się swoją wiedzą (blog). Zamieszczając na nim reklamy, ma szansę na osiągnięcie przychodów, a tym samym względny zwrot dotychczasowej inwestycji. Afiliacja umożliwia partnerowi możliwość ingerowania w warunki współpracy afiliacyjnej, z kolei w aspekcie finansowym przynosi mu jedynie zysk.

Marketing afiliacyjny - jak na nim zarabiać?

Marketing afiliacyjny w Polsce

W Polsce istnieje kilka dużych sieci afiliacyjnych i cały czas powstają nowe. Początkującym w marketingu afiliacyjnym często trudno odnaleźć się w gąszczu firm, które zajmują się afiliacją. Poniżej podajemy kilka sieci, które działają na polskim rynku.

Admitad

Sieć powstała w 2009 roku i współpracuje z wydawcami i reklamodawcami z całego świata, działając na zasadzie pośrednika pomiędzy nimi. Działa w branży sklepów internetowych, które oferują książki, e-booki i audiobooki i płaci prowizję od dokonanego zakupu.

Adtraction

To szwedzka firma, która prowadzi swoje działania także m.in. w Hiszpanii, Skandynawii i Holandii. Powstała w 2007 roku. Posiada dużo kampanii finansowych oraz interesujące kampanie e-commerce (zdecydowana większość kampanii afiliacyjnych to oferty banków i instytucji finansowych). Cechuje się wysokimi prowizjami, a także automatycznymi i terminowymi rozliczeniami kampanii. To dobry support dla wydawców.

CJ Affiliate by Conversant

Współpracuje z reklamodawcami popularnych firm z całego świata, z takich branż, jak handel detaliczny, branża turystyczna, finansów, technologii itp. Wypłaty są realizowane w różnych walutach, np. w PLN, Euro i USD. Współpracuje m.in. z firmą Motorola czy Samsung. Oferuje polskie wsparcie techniczne. Jest jedną z najstarszych grup afiliacyjnych (powstała w 1998 roku).

MyLead

Sieć działa od 2014 roku i wyróżnia się szeroką ofertą programów partnerskich, które podzielone są na kilkadziesiąt kategorii. MyLead wyróżnia się innowacyjnym podejściem do zarabiania w sieci i unikalnym systemem szkolenia, w którego skład wchodzi:

  • pomoc mentorów,
  • szkolenie wstępne,
  • e-booki z gotowymi pomysłami na zarabianie.

TradeTrucker

Sieć z siedzibą w Holandii, działa w 19 krajach na całym świecie. Prowadzi kampanie z takich sektorów, jak podróże, usługi, zakupy, telekomunikacja, finanse i inne. Posiada kilka tysięcy programów partnerskich i pozwala na wypłatę prowizji już w ciągu 72 godzin od zaakceptowania przez reklamodawcę. Działa globalnie: poprzez optymalizację poszczególnych elementów procesu zakupowego, budowanie programu partnerskiego, którego celem jest generowanie  transakcji po szczegółowe raporty online.

webePartners

Jest to sieć afiliacyjna dedykowana e-commerce. Oferuje kilkaset programów afiliacyjnych znanych marek, ale także branż, które oferują niszowe produkty. Dokonuje rozliczeń metodą CPL, CPS i CPS, a wypłaca zarobioną kwotę po osiągnięciu 100 zł. Firma założona w 2009 roku była pierwszą w Polsce siecią afiliacyjną dla e-commerce, której schemat założycielka podpatrzyła mieszkając zaraz po studiach w Londynie.

Podsumowanie

Marketing afiliacyjny jest zyskującą popularność techniką internetowego marketingu, w którym reklamodawca przekazuje działania z zakresu marketingu wielu niezależnym partnerom. W przypadku afiliacji wysokość wynagrodzenia zależy od efektu kampanii. Partnerzy, którzy są motywowani prowizyjnym wynagrodzeniem, sprowadzają na witrynę internetową właściciela programu partnerskiego potencjalnych klientów. Dzięki programowi afiliacyjnemu można zarabiać na prowadzeniu strony lub bloga. Ponadto nie trzeba czekać, aż jakaś marka zgłosi się sama. Afiliacja to również świetna opcja dla przedsiębiorców, którzy dzięki niej poszerzają zasięgi swojej marki i zyskają nowe grono klientów, dlatego warto pochylić się nad tą kwestią.

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Marketing jest obecnie jedną z bardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi nauki. Od dawna wiadomo, że zastosowanie skutecznych działań marketingowych może bezpośrednio przełożyć się na...

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....

Wydarzenia

Format wydarzenia: prelekcje online Termin: 27.04.2021r., godz. 15:00-16:30 Forma uczestnictwa: wydarzenie bezpłatne Link do wydarzenia: https://dimaq.pl/dimaq-voice-online/ Już niebawem – 27 kwietnia 2021 r. odbędzie się...

Wydarzenia

Format wydarzenia: konferencja i warsztaty online Termin: 14-16.06.2021 – warsztaty; 17.06.2021, godz. 12:00 – 18.06.2021 – konferencja Forma uczestnictwa: wydarzenie płatne Link do wydarzenia:...