Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Poradniki

Jak wybrać system CMS odpowiedni do Twoich potrzeb? Przegląd możliwości

CMS - jaki system wybrać?

Spis treści

Zarządzanie i regularne aktualizowanie firmowych witryn ma kluczowe znaczenie we współczesnym cyfrowym świecie. Firmy bez wewnętrznych programistów internetowych potrzebują odpowiedniego systemu zarządzania treścią. Powinien on nie tylko być intuicyjny, ale także umożliwiać łatwe aktualizowanie informacji przy jednoczesnym zachowaniu spójności przekazu. W poniższym artykule przedstawiamy zagadnienie, jakim jest system zarządzania treścią, jego rodzaje, przykłady i wszystkie najważniejsze cechy. Od tej pory będziesz wiedzieć wszystko o CMS!

System CMS – co to jest i do czego służy?

CMS jest skrótem od określenia Content Management System, tj. system zarządzania treścią. Jest to specjalne oprogramowanie, które umożliwia użytkownikom modyfikowanie i zarządzanie treścią na stronie internetowej. Istotny jest fakt, że do korzystania z tego systemu nie potrzeba żadnej specjalistycznej wiedzy technicznej. Mówiąc prościej, CMS jest narzędziem, które pozwala na zbudowanie strony internetowej bez konieczności pisania całego kodu od zera. Co więcej, użytkownik nie musi nawet mieć żadnych umiejętności programowania językiem PHP.

Systemy zarządzania treścią obsługują podstawowe elementy infrastruktury strony, takie jak obrazy i inne najważniejsze funkcje, bez potrzeby budowania własnego systemu tworzenia witryn internetowych. Dzięki temu możesz skupić się na samej treści, którą umieszczasz na swojej stronie.

Można również znaleźć systemy zarządzania treścią, które obsługują inne funkcje, takie jak np. zarządzanie dokumentacją.

Jakie cechy powinien mieć dobry system zarządzania treścią?

W oparciu o jakie kryteria powinieneś wybierać swój system CMS?W dużej mierze zależy to od Twoich indywidualnych preferencji. Zapotrzebowanie na konkretne funkcje może różnić się w zależności od Twojego rytmu pracy i typu strony. Istnieje jednak kilka podstawowych cech, które powinien mieć każdy system zarządzania treścią.

  • Tworzenie i edytowanie treści. To absolutne minimum, jakie musi mieć dobry system zarządzania treścią. Im łatwiejsza będzie obsługa systemu CMS, tym bardziej będziesz mógł skupić się na istotniejszych kwestiach, takich jak strategia czy jakość samej treści.
  • Dodatki i rozszerzenia. Oddzielne programy, które możesz zainstalować na swoim oprogramowaniu CMS pozwolą rozszerzyć jego funkcje i dodać nowe w razie potrzeby.
  • Bezpieczeństwo. Ochrona danych – zarówno Twojej firmy, jak i użytkowników – to podstawa zaufania do produktów i usług, które oferujesz. Dobry system CMS powinien dobrze integrować się z odpowiednim dostawcą zabezpieczeń.
  • Wydajność, elastyczność i skalowalność. CMS powinien być na tyle skalowalny, by rozwijać się wraz z firmą lub danym przedsięwzięciem. Elastyczne systemy mogą obsługiwać wiele interfejsów API, co nierzadko przekłada się na zwiększoną wydajność pracy.
  • Analiza i personalizacja. Dobry CMS gromadzi i przetwarza dane w czasie rzeczywistym i pomaga je interpretować. Dzięki temu zawsze będziesz wiedzieć, na jakim etapie podróży są odbiorcy treści.

Jak wybrać system CMS odpowiedni do Twoich potrzeb? WordPress, Joomla i inne

Jak wybrać system zarządzania treścią?

Idealny system CMS z rozwiązaniami, które pasują do wszystkich możliwych sytuacji w rzeczywistości nie istnieje. Co więcej, wybranie i wdrożenie jednego z nich to dopiero początek drogi. Decyzja, którą podejmiesz w przyszłości może Ci się opłacić albo wręcz przeciwnie. System, który ma za zadanie ułatwić Tobie i Twojemu zespołowi codzienne zadania może także znacznie je utrudnić, jeśli nie wybierzesz tego odpowiedniego. Dlatego tak ważne jest, by wiedzieć jaki system CMS będzie najlepiej pasować do potrzeb firmy.

Instalacja systemu zarządzania treścią, który wymaga nadmiernego wsparcia i nadzoru znacznie ogranicza możliwości zespołu. Pojawiają się wówczas problemy z organizacją, szczególnie w przypadku systemów, które obsługują wiele stron. W dłuższej perspektywie prowadzi to do wielu bardzo poważnych problemów z zarządzaniem witryną (lub witrynami).

Jednym z najczęstszych błędów, jakie popełniają osoby prywatne i firmy jest pomijanie długoterminowych kosztów niedrogich rozwiązań. Ponadto zdają się oni nie zdawać sobie sprawy z tego, ile pracy trzeba włożyć w zarządzanie dobrym CMS. W końcu zapominają też o przygotowaniu i dostosowaniu swojego zespołu do nowych warunków pracy.

Przykłady systemów CMS

Istnieją dwa podstawowe rodzaje systemów CMS: open source lub oprogramowanie autorskie. Te pierwsze można pobrać zupełnie za darmo – brak tu umów czy opłat licencyjnych. W kosztach jednak może zawrzeć się pomoc techniczna podczas instalacji i konfigurowania systemu. Ponadto rozszerzenie oprogramowania ponad podstawową ofertę również zazwyczaj kosztuje. CMS open-source umożliwia – a czasem nawet wymaga – dokupienia kompatybilnych szablonów, wtyczek i dodatków.

Przykłady systemów CMS typu open-source to:

  • WordPress;
  • Joomla;
  • Drupal;
  • ModX;
  • TYPO3.

Autorski CMS to komercyjne oprogramowanie, które buduje i rozwija jedna firma. By zacząć korzystać z takiego systemu, najczęściej trzeba uiścić opłatę licencyjną. Ponadto w niektórych przypadkach dochodzą też stałe miesięczne lub roczne opłaty za wsparcie lub aktualizacje. Należy też wziąć pod uwagę dodatkowe koszty, takie jak dostosowanie systemu do konkretnej witryny, pomoc techniczna czy obsługa użytkownika.

Konieczne może być również poniesienie dodatkowych kosztów dostosowania i aktualizacji, a także szkolenia i bieżącej pomocy technicznej lub obsługi użytkownika.

Przykłady systemów CMS tego typu to:

  • Microsoft SharePoint;
  • Shopify;
  • Kentico;
  • IBM;
  • Sitecore.

Nawigacja po systemie WordPress

Najlepsze systemy zarządzania treścią

  • WordPress. Jeden z najpopularniejszych systemów CMS na świecie. Jako że jest to darmowe oprogramowanie na otwartym kodzie źródłowym, WordPress można dostosować do potrzeb każdego rodzaju witryny. Istnieje ponad 55 000 wtyczek, które mogą dodatkowo rozszerzyć jego funkcjonalność.
  • Joomla. Podobnie jak WordPress, Joomla jest darmową platformą o otwartym kodzie źródłowym. Jej obsługa nie jest może aż tak intuicyjna, ale jest to najlepszy wybór do tworzenia konfigurowalnych treści. Jeśli Twoja strona nie zawiera zbyt dużej ilości tekstu, Joomla może być lepszą opcją.
  • Wix. Dobry wybór dla początkujących, którzy chcą kompleksowego rozwiązania do zbudowania witryny od podstaw. Dzięki Wix możesz stworzyć stronę internetową, edytować jej zawartość i publikować wszystko w sieci bez znajomości programowania.
  • Squarespace. Kreator internetowy idealny dla artystów, grafików i innych twórców wizualnego contentu. Platforma słynie z bardzo estetycznych projektów, dzięki czemu jest najlepszym wyborem dla kreatywnych profesjonalistów.

Systemy CMS dla e-commerce – rodzaje

Różne modele i architektury CMS oferują różne poziomy wsparcia dla biznesu, a niektóre będą lepiej odpowiadać Twoim potrzebom niż inne. Istnieje kilka najczęściej używanych systemów CMS dla e-commerce. Każda z nich ma swoje mocne i słabe strony, a także wymaga zastosowania odmiennej strategii.

Zacznijmy od jednej z najczęściej używanych platform na świecie, zrodzonej i uznanej przede wszystkim za CMS do blogowania: WordPress. Istnieją jednak sprzeczne opinie na temat jego wykorzystania w świecie e-commerce: wydaje się, że nie zapewnia obecnie wszystkich funkcji, których wymagałaby logistyka sklepu internetowego. Istnieją jednak wtyczki do zarządzania kanałem e-commerce za pośrednictwem WordPressa. Najbardziej znany to WooCommerce, który będzie odpowiedni do obsługi małego biznesu. Dlatego też, jeśli w swoim e-commerce fakturujesz bardzo wysokie kwoty, lepiej zdecydować się na inne rozwiązania.

  • Magento

    Jeśli szukasz zaawansowanego systemu CMS dla e-commerce, dobrą opcją będzie Magento . W przeciwieństwie do WordPressa, w tym przypadku możesz zaprojektować duży kanał e-commerce. Mało tego: Magento zapewnia wiele przydatnych funkcji dla posiadaczy sklepu internetowego (np. newsletter, zarządzanie katalogiem, system wyszukiwania itd.). Jest to jednak również aspekt, który sprawia, że ​​jest to CMS, który nie jest w zasięgu każdego: jeśli wybierzesz platformę Magento, prawie na pewno nie będziesz w stanie samodzielnie stworzyć swojej witryny. Być może będziesz musiał poprosić o pomoc profesjonalistę który wie, jak wykorzystać wiele funkcji, a także wie, jak wykorzystać style i szablony graficzne, aby nadać pożądany kształt Twojej stronie.

  • Shopify

    Wśród najlepszych CMS dla e-commerce znajduje się również Shopify. Łatwość nawigacji sprawia, że ​​jest to praktyczne narzędzie nawet dla użytkowników i sprzedawców detalicznych bez szczególnych umiejętności technicznych w świecie programowania. Platforma ma wiele modeli stron do wyboru i istnieje kilka bezpłatnych możliwości dostosowywania (na przykład wstawianie logo, zdjęć i filmów) i wiele innych za opłatą. Jeśli więc chcesz stworzyć witrynę za pomocą Shopify, która oprócz tego, że jest łatwa w nawigacji, jest również estetyczna i rzuca się w oczy,  zdecydowanie będziesz musiał rozważyć zakup dodatkowych usług.

  • Prestashop

    Kolejną platformą CMS stworzoną specjalnie dla świata e-commerce jest Prestashop. Podobnie jak w przypadku Shopify, również w tym przypadku do utworzenia sklepu internetowego nie są wymagane żadne specjalne umiejętności techniczne. Odwiedzający kanał e-commerce stworzony za pomocą Prestashop docenią  szybkość ładowania stron witryny, co z pewnością przyczyni się do tego, że nawigacja i zakupy będą przyjemne. W przypadku tego systemu CMS także będziesz miał do dyspozycji kilka darmowych wtyczek i opcji dostosowywania (nie ma jednak wielu motywów graficznych do wyboru) i inne płatne funkcje (niektóre nieco droższe niż te proponowane przez inne platformy, ale bardzo ciekawe).

Shopify - CMS dla e-commerce

Podsumowanie

Zarządzanie treścią to jeden z kluczowych elementów obsługi strony internetowej. By usprawnić ten proces i uczynić go możliwie wygodnym, warto skorzystać z profesjonalnego systemu CMS. Godny wypróbowania jest kreator stron www, który oferuje GetResponse. Wybór na rynku jest bardzo szeroki, dlatego należy wybrać oprogramowanie, które będzie najlepiej przystosowane do Twoich potrzeb.  CMS powinien być intuicyjny i wydajny – zapewniają to zarówno płatne, autorskie projekty, jak i platformy open-source. Sprawdź naszą listę najlepszych systemów zarządzania treścią i wybierz ten, który spełni Twoje oczekiwania!

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy...

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...

Poradniki

Większość społeczeństwa to wzrokowcy, a w dodatku wszyscy obecnie żyjemy bardzo szybko, przyjmując nadmierną ilość bodźców i informacji. Zewsząd otaczają nas szybko przewijające się...

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....