Spis treści
Aby prowadzić efektywny sklep internetowy, musisz zapewnić klientom doskonałe wrażenia. To już nie wyróżnik, a standard w branży! Oznacza to zapewnienie szybkiego czasu ładowania strony, dokładnych informacji o produktach i łatwego procesu zakupu. W tym wpisie omówimy kilka wskazówek, które pomogą Ci poprawić wydajność (i rezultaty!) Twojego biznesu eCommerce.
Masz sklep internetowy… i co dalej?
Udało Ci się wybrać nazwę. Posiadasz produkty, ich opisy i zdjęcia. Znasz (lub poznajesz) branżę, w której się poruszasz. Ba – masz nawet pierwszych klientów! Czy to oznacza, że sukces jest już na wyciągnięcie ręki?
Nie. Co więcej, możliwe, że nawet nie jesteś blisko.
Musisz zrobić o wiele więcej, jeśli chcesz odnieść sukces w tej branży.
Stała optymalizacja sklepu pod kątem szybkości działania i zapewnienie dokładnych informacji o produktach to podstawy, ale nie pozwolą Ci one na wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku. Musisz znaleźć sposób, aby uczynić swój sklep wyjątkowym – i właśnie tutaj jawi się rola Smart eCommerce.
Czym jest Smart eCommerce?
eCommerce nieustannie ewoluuje i staje się coraz bardziej złożony wraz z pojawianiem się nowych technologii. To może utrudniać nadążanie za najlepszymi praktykami i wyprzedzanie konkurencji. Więc czym jest „Smart eCommerce”? Najprościej mówiąc, jest to wykorzystanie sposobów i narzędzi w celu poprawy wydajności Twojego sklepu internetowego. Dzięki tym narzędziom możesz sprawić, że Twój sklep będzie szybszy w obsłudze, bardziej „user-friendly”, a także niemal skrojony na miarę każdego kupującego.
Jak optymalizować działanie sklepu internetowego?
#1 Zadbaj o czas ładowania strony Twojego sklepu
Nikt nie lubi powolnych stron internetowych, które oferują toporny panel użytkownika i szereg funkcji, przez które finalizacja zakupu jest niemożliwa.
Twoi (potencjalni) klienci również.
Będą sfrustrowani, opuszczą witrynę i prawdopodobnie już na nią nie wrócą. Wolne działanie strony szkodzi również Twojej pozycji w wyszukiwarkach, ponieważ Google bierze teraz pod uwagę szybkość strony przy ustalaniu rankingu. A jeśli prowadzisz sklep internetowy, jego szybkość (a raczej jej brak) może kosztować Cię utratę sprzedaży.
Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby poprawić czas ładowania strony:
- Zoptymalizuj obrazy, aby szybciej się ładowały
- Zminimalizuj liczbę przekierowań na swoich stronach
- Użyj wtyczki buforującej do przechowywania statycznych wersji stron
- Zminimalizuj liczbę wtyczek używanych w witrynie
- Korzystaj z usług dobrego dostawcy usług hostingowych, który posiada szybkie serwery
- Zoptymalizuj swoją bazę danych (np. usuwając niepotrzebne pliki)
- Użyj narzędzia do kompresji, aby zmniejszyć rozmiar plików przed ich wysłaniem
#2 Zoptymalizuj stronę główną Twojego sklepu
Co zrobić, aby zoptymalizować stronę główną swojego sklepu i zwiększyć konwersję odwiedzających na klientów?
Po pierwsze, upewnij się, że Twój nagłówek (sekcja Above The Fold) jest jasny i zwięzły, oraz, że przekazuje, gdzie trafił Twój potencjalny klient. Następnie upewnij się, że na stronie znajdują się dobrej jakości zdjęcia, które mogą pomóc w stworzeniu bardziej pozytywnego wrażenia o Twoim sklepie. Na koniec należy wymienić wszystkie najważniejsze korzyści z zakupów w sklepie w jasny i zwięzły sposób. Pomoże to przekonać odwiedzających do podjęcia decyzji i zostania klientami – czasami nawet na lata.
Optymalizując stronę główną sklepu, należy pamiętać o kilku rzeczach:
- Upewnij się, że najważniejsze informacje są łatwe do znalezienia. Dotyczy to nazwy, sposobów dostawy i płatności, ale i danych kontaktowych sklepu.
- Używaj jasnego i zwięzłego nagłówka, aby przyciągnąć uwagę klientów.
- Wykorzystaj elementy wizualne, aby przyciągnąć i zaangażować klientów.
- Zapewnij łatwy dostęp do swoich produktów i usług.
- Aktualizuj swoją witrynę, informując o najnowszych promocjach i zniżkach.
Pamiętaj także, że to nigdy nie jest jednorazowy proces – musisz przygotować się na stałe działania optymalizacyjne.
#3 Pamiętaj o odpowiedniej kategoryzacji produktów
Ważne jest, aby odpowiednio kategoryzować swoje produkty w sklepie online. Kategoryzacja pomaga klientom szybko i łatwo znaleźć to, czego szukają. Może także pomóc w lepszym zrozumieniu bazy klientów i sposobów dotarcia do nich, a także pozwolić na wysnucie wniosków dla dalszej optymalizacji.
Produkty można kategoryzować na kilka sposobów: według rodzaju, przeznaczenia lub grupy odbiorców.
- Według typu: Są to produkty takie jak odzież, żywność, elektronika itp.
- Według przeznaczenia: Mogą to być rzeczy takie jak ubrania do pracy, ubrania do zabawy, jedzenie na śniadanie, jedzenie na kolację itp
- Według odbiorców: Są to rzeczy takie jak odzież męska, odzież damska, odzież dziecięca, artykuły dla zwierząt domowych itd.
#4 Utwórz ciekawe opisy produktów
Opisy produktów to często pierwszy (i decydujący!) czynnik, widziany przez potencjalnych klientów, dlatego ważne jest, aby były one interesujące i angażujące. Celem jest sprawienie, aby klient chciał dowiedzieć się więcej o produkcie, a w konsekwencji i dokonać zakupu.
Jak pisać opisy, które pozytywnie oddziałowują nie tylko na wyniki wyszukiwania, ale i na odczucia Twoich potencjalnych klientów?
- Przestrzegaj jasnego i zwięzłego języka, który jest łatwy do zrozumienia – pamiętaj, że wielu klientów będzie wyłącznie skanować tekst w poszukiwaniu informacji, których potrzebują. Jeśli nie znajdą wyróżnionych informacji o rozmiarze czy składzie, mogą porzucić chęci zakupu i już nigdy “nie postawić stopy” w Twoim sklepie internetowym!
- Użyj mocnych elementów wizualnych, aby pomóc klientom wyobrazić sobie, jak wyglądałby produkt, gdyby go kupili. Zdjęcia i klipy wideo są standardem, ale co powiesz na wizualizacje czy wykorzystanie VR/AR?
- Szczegółowo opisz korzyści płynące z produktu oraz sposób, w jaki może on rozwiązać problem klienta lub zaspokoić jego potrzeby. Nie twórz potrzeb – odpowiadaj na nie. Sprzedawaj nie funkcje produktu, a jego benefity. Wykorzystaj język korzyści i storytelling, jeśli widzisz dla nich zastosowanie.
- Wykorzystaj także opinie klientów, aby zwiększyć wiarygodność opisów produktów. Tzw. „social proof” może być potężnym narzędziem dla przekonania potencjalnych klientów do dokonania zakupu.
- W stosownych przypadkach używaj humoru i dowcipu – ale nie przesadzaj. Humor może być świetnym sposobem na przełamanie lodów i zainteresowanie klientów Twoim produktem, ale tylko wtedy, gdy jest używany z wyczuciem.
- Aktualizuj opisy o najnowszych zmianach i uzupełnieniach linii produktów. Klienci powracający na Twoją stronę powinni widzieć zawsze aktualne informacje dotyczące dostępności, cen, składników, nowości i rabatów.
#5 Personalizuj dzięki dynamicznym rekomendacjom
Personalizacja to klucz do sukcesu dla każdego biznesu eCommerce. Klienci doceniają, gdy sklep internetowy poświęca czas na zrozumienie ich potrzeb i preferencji oraz oferuje im dostosowane do nich rekomendacje. Można to zrobić na kilka sposobów, ale jednym z najskuteczniejszych jest dynamiczna rekomendacja produktów.
Dynamiczne rekomendacje produktów są generowane automatycznie na podstawie zachowania lub profilu klienta. Oznacza to, że rekomendacje będą się zmieniać w zależności od tego, co klient ogląda na stronie w danym momencie, co oglądał wcześniej, a nawet w jakiej lokalizacji się znajduje. Dostosowane do potrzeb każdego odwiedzającego rekomendacje produktów pomagają zwiększyć średnią wartość koszyka o 25%.
Podczas tworzenia dynamicznych rekomendacji produktów należy pamiętać o kilku rzeczach:
- Upewnij się, że rekomendacje są istotne i interesujące dla klientów. Powinny być oparte na faktycznych zachowaniach, a nie tylko na domysłach.
- Wykorzystaj big data i uczenie maszynowe, aby tworzyć dokładniejsze i bardziej spersonalizowane rekomendacje.
- Skorzystaj z opinii klientów, aby z czasem udoskonalać rekomendacje.
- Przetestuj różne algorytmy i projekty rekomendacji, aby sprawdzić, który z nich najlepiej sprawdzi się w Twoim sklepie.
Jednym z pomysłów na wprowadzenie rekomendacji do Twojego sklepu online może być wykorzystanie Luigi’s Box Recommender.
Recommender wyświetla propozycje produktów w Twoim sklepie internetowym, spersonalizowane dla każdego odwiedzającego za pomocą sztucznej inteligencji, na podstawie jego zachowania w sieci. Dzięki temu, możesz zaproponować swoim klientom odpowiednie sugestie na podstawie ich preferencji lub podobieństwa do wcześniej oglądanych produktów.
Dzięki Luigi’s Box Recommender otrzymujesz:
- Spersonalizowane rekomendacje na stronie głównej
- Rekomendacje najlepiej sprzedających się produktów
- Rekomendacje przy wyprzedanych produktach (oferowanie alternatyw dla wyprzedanych lub niedostępnych produktów – nie musisz tracić swoich klientów!)
- Spersonalizowane rekomendacje w koszyku
Wyświetlanie odpowiednich produktów upewnia odwiedzających, że są we właściwym miejscu i poprawia ogólny komfort korzystania ze sklepu internetowego.
Utworzenie konta jest bezpłatne. Aby zainstalować moduł rekomendacji, wystarczy dodać skrypt do nagłówka strony lub skorzystać z Menedżera tagów. Następnie, musisz udostępnić katalogi produktów przez API lub eksportować przez kanały XML.
Zmotywuj swoich klientów do oglądania większej ilości produktów w Twoim e-sklepie i zwiększ średnią wartość zamówienia oraz współczynnik konwersji dzięki rekomendacjom. To nie tylko idealny krok UX-owy, ale i metoda na zwiększenie sprzedaży!
#6 Dbaj o jakość obsługi klienta
Obsługa klienta jest ważną częścią procesu eCommerce i powinna być traktowana z taką samą uwagą, jak wybór produktów i projekt strony internetowej dla Twojego sklepu online. Kiedy klienci mają pytania lub problemy, chcą mieć możliwość łatwego skontaktowania się z działem obsługi klienta i uzyskania szybkiej odpowiedzi. Właśnie dlatego:
- Szybko odpowiadaj na zapytania klientów – Klienci powinni otrzymać odpowiedź niemal natychmiastowo!
- Oferuj wiele metod kontaktu – Upewnij się, że klienci mogą się z Tobą skontaktować w sposób, który jest dla nich najwygodniejszy
- Zaoferuj możliwości samopomocy – Klienci doceniają możliwość udzielenia sobie pomocy i powinni mieć możliwość znalezienia na stronie internetowej informacji o typowych problemach.
- Upewnij się, że informacje kontaktowe są łatwe do znalezienia – informacje kontaktowe dotyczące obsługi klienta powinny być łatwo dostępne na każdej stronie witryny.
- Upewnij się także, że ton obsługi klienta jest pozytywny i pomocny – klienci zapamiętają, jak się czuli, kiedy weszli w interakcję z Twoją marką.
Stale sprawdzaj, czy Twoja strona eCommerce zapewnia najlepsze możliwe doświadczenie klienta.
Podsumowanie
To tylko kilka wskazówek dotyczących optymalizacji działania sklepu internetowego. Jest oczywiście wiele innych rzeczy, które możesz zrobić, aby ulepszyć swój sklep internetowy – zawsze szukaj nowych sposobów na poprawę wydajności! – ale możesz potraktować ten wpis jako swoistą checklistę. Powodzenia!