Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Poradniki

Jak prowadzić skuteczny email marketing – 6 zasad

Email marketing jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Tę skuteczność zawdzięcza wielu czynnikom, takim jak wysoki stopień dotarcia i odczytania, spersonalizowana komunikacja, możliwość prowadzenia dokładnych statystyk, a ponadto – jest niezależny od social mediów czy innych platform. Można więc przypuszczać, że jeszcze długo takim pozostanie. Jak w takim razie rozpocząć prowadzenie email marketingu, który będzie naprawdę skuteczny?

Wybierz odpowiednie narzędzie

Mówi się, że dobre narzędzia to połowa sukcesu. W tym przypadku to nawet więcej, bo email marketing bez odpowiedniej aplikacji nie tylko nie rozwinie skrzydeł, ale będzie po prostu mało skuteczny. Dlatego też prowadzenie komunikacji za pomocą emaili należy zacząć od wyboru odpowiedniej aplikacji.

Co powinno zawierać dobre narzędzie do email marketingu?

  • Szablony maili z możliwością edycji

Zgodnie z innym powiedzeniem, jeden obraz może mówić więcej niż 1000 słów. I świetnie sprawdza się to w przypadku email marketingu, bo wygląd maila jest (po jego tytule) pierwszym elementem, który zobaczy odbiorca. I to jeszcze zanim odczyta jego treść. Musi więc wyglądać tak, aby zrobić wrażenie jeszcze przed zapoznaniem się z tekstem. 

Prawdopodobnie każda aplikacja do email marketingu umożliwia prostą edycję wyglądu maili, ale nie każda oferuje estetyczne szablony do wykorzystania i zmodyfikowania. Warto wybrać tę, która pozwoli wizualnie ujednolicić maile z pozostałymi materiałami marki.

Przykłady gotowych szablonów dostępnych w platformie GetResponse

Przykłady gotowych szablonów dostępnych w platformie GetResponse

  • Rozbudowany panel do analityki

Jeśli na poważnie myślisz o email marketingu, to rozbudowana i dokładna analityka to absolutny mus – bo to tu rodzi się naprawdę wysoka skuteczność. Na samym początku wystarczą podstawowe dane, takie jak otwieralność, kliknięcia czy pora otwarcia maili; jednak o dużym sukcesie decydują szczegółowe dane, takie jak np. urządzenia, na których odbiorcy wyświetlają wiadomość czy to, ilu z nich przeczytało ją do końca. Aż chciałoby się przytoczyć kolejne powiedzenie: diabeł tkwi w szczegółach.

Raporty GetResponde

Fragment raportów generowanych na platformie GetResponse

  • Możliwość automatyzacji

Automatyzacja sprawia, że nie musisz samodzielnie wysyłać każdego maila w odpowiedzi na zachowanie użytkownika (np. dokonanie zakupu). Nawet przy stosunkowo małej bazie subskrybentów wysyłanie maili do każdego odbiorcy będzie zajęciem czasochłonnym i uciążliwym. A co dopiero, gdy Twoja baza liczy kilka tysięcy odbiorców, a strategia przewiduje prowadzenie kilku rozbudowanych kampanii z różnymi odpowiedziami wysyłanymi w zależności od tego, jaki krok wykona subskrybent… więc tak, automatyzacja email marketingu jest konieczna, jeśli chcemy prowadzić sprawną wysyłkę.

gotowych szablonów marketing automation GetResponse

Przykłady gotowych szablonów marketing automation dostępnych dla klientów GetResponse

 

Automatyzacja dla porzuconych koszyków

Przykładowa automatyzacja dla porzuconych koszyków dostępna na platformie GetResponse

Segmentacja – utrzymuj porządek w bazie subskrybentów

Segmentacja to inaczej dzielenie bazy subskrybentów na podgrupy na podstawie określonych kryteriów. Jest to potrzebne do efektywnego zarządzania bazą, utrzymywania w niej porządku, ale także do personalizacji maili; najprostszym przykładem będzie podzielenie odbiorców według pory otwarcia wiadomości, aby wysyłać im kolejne maile o dogodniejszej dla nich godzinie (a sobie zapewnić lepsze dotarcie z ofertą i otwieralność). Bardziej zaawansowane narzędzia do email marketingu, takie jak np. GetResponse same dostosowują porę wysyłki maili na podstawie wcześniejszych otwarć za pomocą narzędzia Perfect Timing.

Segmentacja oferuje jednak znacznie więcej; dzięki niej można tworzyć oferty dostosowane do konkretnych grup odbiorczych w zależności od wieku, lokalizacji, wykonanych wcześniej działań czy zakupów, wydanych kwot i wielu innych kryteriów. Z kolei wielopoziomowa segmentacja grup odbiorców pozwoli Ci na zorientowanie się w wielkości i charakterze Twojego rynku, co pozwoli oszacować przyszłą sprzedaż i coraz lepiej dopasowywać ofertę. A dobrze dopasowana oferta oznacza wyższą konwersję oraz lepszą sprzedaż.

Personalizacja – zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy

Z segmentacją łączy się także personalizacja maili. Polega ona na dopasowywaniu wybranych elementów wiadomości do danego odbiorcy – na przykład imienia czy odmian słów w zależności od płci.

Dlaczego personalizacja jest tak ważna?

Spośród wszystkich dróg komunikacji marketingowej maile cały czas są najbardziej personalnym, wręcz prywatnym sposobem. Dlatego też odbiorcy znacznie chętniej czytają wiadomości, które są skierowane bezpośrednio do nich. Poświęcają im więcej uwagi oraz częściej na nie reagują. Spersonalizowane maile są w końcu przeciwieństwem bezosobowego spamu rozsyłanego do wszystkich.

Dobre aplikacje do email marketingu pozwalają personalizowanie wiadomości za pomocą zmiennych, np. odmieniających imię podane przez subskrybenta. Ale personalizacja polega także na wysyłaniu maili dostosowanych do odbiorcy pod innymi względami; ciekawym rozwiązaniem może być również dostosowanie języka do wieku odbiorców czy nawiązanie do ich wcześniejszych działań bądź zakupów. 

Personalizacja dla subskrybenta Allegro

Przykład personalizacji użytej przez Allegro dla subskrybenta

Personalizacja dla subskrybenta Ikea

Przykład personalizacji użytej dla klientów Ikea

Temat maila – zachęcaj do przeczytania

Personalizację warto wykorzystać także w temacie wiadomości, dzięki czemu ich otwieralność może znacząco wzrosnąć – i umieścić w nim imię odbiorcy, do którego się zwracamy. Taki zabieg wielokrotnie zwiększy szansę na otwarcie maila, odbiorca będzie bowiem zainteresowany mailem skierowanym bezpośrednio do niego.

Personalizowany temat wiadomości Ikea

Przykłady spersonalizowanego tematu wiadomości wysyłanej przez Ikea

Temat maila jest czynnikiem wpływającym w dużym stopniu na skuteczność email marketingu, warto więc włożyć wysiłek w stworzenie chwytliwych (ale nie clickbaitowych) tytułów wiadomości. Dobry tytuł maila powinien zachęcać do przeczytania wiadomości, np. poprzez umieszczenie informacji, której rozwinięcie będzie w treści maila. Można także zakomunikować problem dotyczący odbiorcę i zapewnić, że jego rozwiązanie znajdzie w treści maila. Innym ciekawym rozwiązaniem, stosowanym w tytułach maili jest nawiązanie do aktualnej pory roku czy wydarzeń. Wszystko to ma za zadanie wzbudzić ciekawość odbiorcy i zachęcić go do otwarcia wiadomości.

CTA – call to action, czyli powiedz odbiorcy, co ma zrobić

Finis coronat opus – koniec wieńczy dzieło, a Call To Action (czyli wezwanie do działania) kończy emaila. CTA jest komunikatem informującym odbiorcę, jakie ma wykonać działanie po przeczytaniu wiadomości. Możesz go zachęcić do zakupu produktu, skorzystania z promocji, pobrania ebooka lub przeczytania artykułu będącego rozwinięciem treści z maila – wszystko zależy od tego, jaki jest cel wiadomości. Call to Action zazwyczaj jest napisane na przycisku w kolorze kontrastowym do reszty maila, musi więc to być komunikat krótki, ale przekonujący (lub przynajmniej dający do zrozumienia, co odbiorca ma zrobić). Warto więc umieszczać w nim korzyść z wykonania działania (np. „Odbieram darmowy kupon”) lub czynność, którą ma wykonać napisaną w 1. os. liczby pojedynczej (czyli np. „Kupuję!” zamiast „Chcę kupić”).

Znalezienie skutecznego CTA może wymagać wielu prób – dlatego testuj różne rozwiązania i zobacz, które działają najlepiej.

Statystyki – analizuj wyniki i wyciągaj z nich wnioski

Pomoże Ci w tym analizowanie statystyk wysyłanych maili. Analiza statystyk i wyciąganie z niej wniosków jest czynnością kluczową dla osiągania coraz lepszych wyników i poprawiania skuteczności. Dzięki analizie poznasz także zachowania Twoich odbiorców, ich preferencje i zaangażowanie, dzięki czemu będziesz mógł lepiej dopasować do nich następne wiadomości i kampanie.

Które wskaźniki są szczególnie ważne?

  • Wskaźnik otwarć (Open Rate) – pokazuje, ilu odbiorców odczytało wiadomość,
  • wskaźnik kliknięć (Click Rate) – ilu odbiorców kliknęło CTA lub link umieszczony w wiadomości,
  • pora otwarcia – kiedy odbiorca otworzył wiadomość,
  • urządzenie – czy otworzył ją na laptopie, czy na smartfonie,
  • wypisanie się – ilu odbiorców wypisało się z listy subskrybentów.

Mając te i inne dane będziesz mógł poprawiać komunikaty, porę wysyłki maili czy tytuły. Optymalizacja mailingu to czynność, która tak naprawdę nigdy się nie kończy – ale dzięki temu Twoje maile będą coraz skuteczniejsze.

Podsumowanie

Prowadzenie skutecznego email marketingu wymaga zainwestowania pewnego czasu, wysiłku i włożenia w to serca. Ale ta forma komunikacji z odbiorcami jest bardzo wdzięczna, ponieważ prowadzona rzetelnie i z zaangażowaniem – przynosi realne zyski. Należy jednak pamiętać o podstawowych zasadach email marketingu i o tym, aby przez cały czas je szlifować.

 

Autorką wpisu jest Joanna Kugler z GetResponse

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy...

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...

Poradniki

Większość społeczeństwa to wzrokowcy, a w dodatku wszyscy obecnie żyjemy bardzo szybko, przyjmując nadmierną ilość bodźców i informacji. Zewsząd otaczają nas szybko przewijające się...

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....