Spis treści
Współczesne przedsiębiorstwa działają w warunkach dynamicznej konkurencji, która cechuje się w dodatku coraz bardziej widoczną rolą nowoczesnych technologii. Rozwiązania z zakresu informatyki oraz technologii internetowych są szczególnie użyteczne wówczas, gdy konieczne są działania marketingowe. Internet jest obecnie kanałem marketingowym, po który sięgają chętnie coraz liczniejsze przedsiębiorstwa, zarówno te, dla których działalność w internecie jest tylko jednym z filarów, jak i takie podmioty, które funkcjonują wyłącznie w internecie (dotyczy to m.in. przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie handlu internetowego, czyli e-commerce). Do narzędzi marketingu internetowego, które zna każdy manager ds. marketingu, należy m.in. usługa Google AdWords. Czym jest Google AdWords i jak działa? O tym dowiecie się w poniższym artykule.
Co to jest Google AdWords?
Google AdWords (Ads)– co to jest? Zanim przejdziemy do odpowiedzi na to pytanie, warto zauważyć, że nazwa Google AdWords, choć wciąż używana w powszechnym obiegu, jest już formalnie nieaktualna. Obecnie stosowana jest nazwa Google Ads. System ten funkcjonuje już ponad 20 lat (został stworzony przez Google w 2000 roku) i obejmuje zestaw narzędzi, dzięki którym możliwe jest prowadzenie działań promocyjnych przedsiębiorstwa w internecie. W jaki sposób się to odbywa? Istnieje wiele rozwiązań do wykorzystania i obejmują one np. takie opcje, jak możliwość wyświetlania linków sponsorowanych (linki AdWords) w przeglądarce Google (linki te zostaną wyświetlone przez użytkowników, którzy wpisali w wyszukiwarce podobnie brzmiącą frazę).
Kampania AdWords – na czym polega? Rodzaje kampanii oferowanych przez Google Ads, za pomocą których można trafić do różnych grup odbiorców (potencjalnych klientów) i zwiększyć wskaźnik konwersji witryny internetowej, są następujące:
- reklama wyświetlana w formie tekstowej na stronie przeglądarki (wyniki wyszukiwania),
- reklama produktowa (Zakupy Google),
- reklama w formie multimedialnej umieszczana na YouTube,
- reklamy przesyłane na adres Gmail,
- remarketing.
Jak działa Google AdWords: słowa kluczowe
Słowa kluczowe (z ang. keywords), zwane również frazami kluczowymi, to takie wyrazy (frazy), które użytkownicy zazwyczaj wpisują w wyszukiwarce Google, jeśli zamierzają uzyskać informacje na dany temat lub zakupić produkt. Frazy kluczowe powinny być zwięzłe i oddawać istotę danego zagadnienia. Na przykład, użytkownicy poszukujący informacji na temat firmy zajmującej się prowadzeniem księgowości w mieście X wpisują w Google takie wyrażenia, jak: „księgowość X” czy „X biuro rachunkowe”.
W związku z tym, ważne jest, by firmy, które chcą reklamować się w internecie, miały świadomość tego, że zastosowanie odpowiednich słów kluczowych może zwiększyć widoczność w sieci skuteczniej, niż np. w przypadku zastosowania reklamy multimedialnej.
W ramach Google Ads możliwe jest skorzystanie z narzędzia: Planer słów kluczowych – algorytm Google pomaga wówczas w analizie słów kluczowych. Dzięki temu możliwe jest np. sprawdzenie, jak często w danym okresie użytkownicy wpisywali daną frazę w podczas używania wyszukiwarki internetowej oraz analiza zmian popularności danej frazy kluczowej w czasie.
Jak działa Google AdWords: płatność za kliknięcie
Popularnym rozwiązaniem w Google AdWords jest model CPC, czyli płatność za kliknięcie (cost-per-click). Oznacza to, że reklamodawca uiści opłatę dopiero wówczas, gdy reklama zostanie kliknięta przez użytkownika. W takim przypadku reklamy, które zostały wyświetlone, lecz nie kliknięte, nie pociągają za sobą konieczności ponoszenia kosztów. Koszt AdWords ustalany metodą CPC jest wypadkową wielu czynników, w tym m.in. branży reklamodawcy. Algorytm Google automatycznie ustawi koszt kliknięcia danej reklamy, aczkolwiek możemy stawki z tytułu kliknięć ustalić także ręcznie.
Strategie optymalnej kampanii AdWords
Użytkownik Google Ads ma wiele możliwości w obszarze wyboru strategii kampanii reklamowej. Możliwe jest stosowanie zarówno jednej z dostępnych kampanii Google Ads (tekstowa, produktowa, banerowa, remarketingowa, kampanie YouTube), jak i wykorzystanie dowolnej ich kombinacji. Ponadto, część użytkowników może wykorzystać także takie funkcjonalności, jak np. rozszerzenia Google Ads (np. dodatkowa informacja o cenie i promocji w przypadku reklam produktowych czy opcja ułatwiająca kontakt telefoniczny / mailowy) oraz rekomendacje Google Ads (utworzone przez algorytm Google propozycje usprawnienia prowadzonych kampanii np. w zakresie bardziej trafnego doboru słów kluczowych).
Dobrym sposobem podczas ustalania kampanii Google AdWords jest także skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Rozwiązanie to oznacza wyższe koszty, lecz z drugiej strony jego efektem są zoptymalizowane kampanie reklamowe prowadzone z wykorzystaniem internetu.
Jaką kampanię AdWords wybrać?
Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi: dobór kampanii AdWords powinien zależeć od potrzeb danej firmy oraz realizowanej przez nią strategii. Odpowiedź na pytanie: „jaką kampanię AdWords wybrać” jest tym trudniejsza, że obecnie w ramach Google Ads istnieje wiele rodzajów kampanii. Dobrym rozwiązaniem dla firmy chcącej zbudować silną pozycję na regionalnym rynku będzie stosowanie kampanii lokalnej – dzięki temu rozwiązaniu reklamy danej firmy będą wyświetlać się u użytkowników, którzy przebywają w pobliżu danego przedsiębiorstwa (np. restauracji czy kręgielni). Z kolei w celu promowania aplikacji warto skorzystać z reklamy umieszczonej w serwisie YouTube (wiele filmów w tym serwisie jest poświęconych tematyce gier itd., zatem reklama aplikacji np. na urządzenia mobilne będzie stanowić idealne dopełnienie). Wreszcie, kampania produktowa, która jest idealnym rozwiązaniem dla sklepów – tak internetowych, jak i tych działających stacjonarnie. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe będzie promowanie produktów firmy poprzez atrakcyjne wizualnie reklamy.
Ile kosztuje reklama w Google Ads?
Koszt reklamy w Google Ads jest uzależniony m.in. od rodzaju wykorzystywanych kampanii oraz ustalonego przez reklamodawcę budżetu. Obecnie istnieje możliwość ustalenia budżetu dziennego (dzienna kwota, jaką reklamodawca jest skłonny ponieść danego dnia; kwotę budżetu dziennego można wielokrotnie modyfikować) oraz całkowitego (tego budżetu nie można zmienić po uruchomieniu kampanii i obowiązuje on przez cały okres wyświetlania reklamy). Generalnie, szacuje się, że już 1 000 złotych miesięcznie może być wystarczającą kwotą, jeśli chcemy prowadzić kampanię lokalną (np. zasięg miasta).
Reklama AdWords i sieć reklamowa
Sieć reklamowa Google Ads pozwala przedsiębiorcom na elastyczność działania, co oznacza, że mogą oni dotrzeć do internautów z różnorodnymi reklamami displayowymi np. wyświetlanymi w serwisie Youtube (także w formie interaktywnej), Gmailu czy podczas korzystania z aplikacji na urządzeniach mobilnych. W ramach sieci reklamowych możliwe jest takie usprawnienie kampanii marketingowej, dzięki której reklamy będą wyświetlane w odpowiednim czasie oraz miejscu. Do ustalenia zasad wyświetlania konkretnych reklam można wykorzystać np. własne sieci remarketingowe.
Remarketing
Ważnym elementem usługi kampanii prowadzonych w ramach Google Ads jest remarketing. Jest to rozwiązanie, którego właściwe zastosowanie może znacząco zwiększyć sprzedaż i ułatwić pozyskiwanie nowych klientów. Jeśli chodzi o zasadę działania remarketingu – istota tego mechanizmu jest dość prosta. Remarketing funkcjonuje w następujący sposób: na stronie internetowej firmy, która wykorzystuje to narzędzie, umieszczone są pliki cookies, które zbierają informacje o internautach odwiedzających daną witrynę. Jeśli w przyszłości dany użytkownik sieci internetowej odwiedzi witryny, które należą do sieci AdSense, w jego przeglądarce wyświetli się reklama firmy stosującej remarketing. W efekcie, dane przedsiębiorstwo ma większe szanse na pozyskanie nowych klientów.
Obecnie, można wyróżnić dwa główne typy remarketingu: statyczny, zgodnie z którym użytkownik będzie otrzymywał w przyszłości jeden stały przekaz reklamowy, bądź dynamiczny. Ten rodzaj oznacza, że użytkownicy będą widzieć reklamy tych produktów, które wcześniej oglądali, przeglądając stronę danego sklepu internetowego. Ze względu na swoją istotę, remarketing dynamiczny jest wykorzystywany przede wszystkim przez sklepy zajmujące się handlem w internecie.
Jak zarabiać na Google?
Aby kampania Google AdWords nie oznaczała dla firmy jedynie nietrafionej inwestycji, należy przed jej rozpoczęciem rzetelnie przeanalizować, czy może ona pomóc w rozwoju przedsiębiorstwa, a jeśli tak, to w jaki sposób ją sformułować i jak zarabiać na Google. Właściwie przeprowadzona kampania Google Ads to duża szansa na pomyślny biznes. Do określenia, na jakim poziomie jest stopa zwrotu z inwestycji w reklamę z wykorzystaniem Google Ads, służy wskaźnik ROI (return on investments), który jest obliczany jako relacja zysku netto do poniesionych nakładów finansowych.
AdWords czy pozycjonowanie?
Korzystanie z Google AdWords to nie jedyny sposób działania pozwalający na zdobycie rozpoznawalności danej w internecie. O ile Google AdWords (Google Ads) umożliwia wypracowanie dobrej pozycji wśród sponsorowanych wyników wyszukiwania, to celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności wśród linków neutralnych. Główną różnicą między stosowaniem Google Ad Words a pozycjonowaniem jest czas, w jakim możliwe jest osiągnięcie efektów, tzn. wyższej widoczności danej witryny.
Wielu użytkowników zadaje sobie pytanie: „Co jest lepszym rozwiązaniem? AdWords czy pozycjonowanie?”. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi odnośnie tego, która metoda promowania strony internetowej – Google Ads czy pozycjonowanie – jest lepszą metodą działania. Wybór ten powinien być uzależniony od indywidualnej sytuacji każdego przedsiebiorstwa (generalnie, pozycjonowanie zaleca się większym przedsiębiorstwom). O ile Google Ads pozwala na zdobycie tego celu w relatywnie krótkim czasie (kilka tygodni bądź miesięcy), to pozycjonowanie jest procesem o bardziej długofalowym charakterze, a jego pierwsze efekty mogą być widoczne dopiero po ok. pół roku. Taki stan rzeczy może odstraszyć niektórych przedsiębiorców zamierzających prowadzić promocję swojej firmy w internecie.
Ponadto, odpowiednie pozycjonowanie danej strony internetowej oznacza konieczność – w większym stopniu niż w przypadku wyboru Google Ads – ciągłej analizy treści umieszczanych na witrynie oraz wykorzystania np. content marketingu. Z drugiej strony, w przypadku pozycjonowania strony – o ile w początkowym okresie trzeba liczyć się z wyższymi kosztami na marketing, to w dłuższym okresie koszty te powinny spadać.
Dobrym rozwiązaniem może być wykorzystanie elementów charakterystycznych zarówno dla jednego, jak i drugiego sposobu promocji. Takie działanie może znacząco przyczynić się do wzrostu skuteczności działań marketingowych.
Google AdWords – jak zacząć?
Wbrew pozorom, rozpoczęcie promocji w internecie z wykorzystaniem usługi Google AdWords nie jest niczym skomplikowanym, choć działanie to wymaga przynajmniej podstawowej znajomości obsługi komputera oraz sprawnego poruszania się po internecie. Rozpoczęcie przygody z Google Ads może odbyć się na kilka sposobów.
Pierwszym z nich jest… założenie konta na Google Ads (aby móc skorzystać z usługi Google Ads, wymagane jest posiadanie konta Google). Po założeniu konta należy wybrać opcje dotyczące zamierzonej kampanii (trzeba np. ustawić budżet na kampanię marketingową oraz słowa kluczowe). Ponieważ w Google AdWords panel jest intuicyjny i prosty w obsłudze, założenie konta oraz wybranie optymalnych ustawień nie powinno zająć więcej niż kilkanaście-kilkadziesiąt minut.
Z kolei dla tych użytkowników, którzy zamierzają skorzystać z pomocy profesjonalistów w zakresie marketingu internetowego, istnieje inne rozwiązanie – otóż, mogą oni skorzystać z pomocy eksperta AdWords (jest to o tyle dobre rozwiązanie, gdyż klient otrzymuje w tym przypadku kupon promocyjny na start w wysokości 200 złotych).
Możliwe jest także zatrudnienie specjalistów ds. reklamy internetowej (preferowane jest skorzystanie z usług, jakie świadczy agencja posiadająca status: Certyfikowany Partner Google). Z tym rozwiązaniem także wiąże się otrzymanie kuponu w wysokości do 375 złotych. Takie działanie zapewnia firmie (zarówno niewielkiemu podmiotowi, jak i dużym przedsiębiorstwom) merytoryczne wsparcie oraz pozwala uniknąć kosztownych pomyłek. Tego typu agencje obsługują wiele podmiotów jednocześnie, korzystając z uprawnień konta managera (oznacza to, że agencje te są niejako administratorem kont Google swoich klientów).
Podsumowanie
Konkurencja prowadzona z użyciem narzędzi internetowych cechuje się obecnie niezwykłą siłą i dynamiką. Uczestnicy tego segmentu rynku wykorzystują różnorodne narzędzia, w tym również Google Ads. Ich cele są zazwyczaj podobne: zdobyć jak najwięcej wyświetleń dla swojej witryny internetowej (to zaś przekłada się na liczbę klientów usług lub produktów danej firmy, a zatem wyższe przychody i zyski). Prawidłowe wykorzystanie narzędzi, które należą do oferty reklama Ads, pozwala na zwiększenie rozpoznawalności firmy w internecie oraz budowanie silnej marki. Czynnik ten może okazać się decydujący dla rozwoju danego przedsiębiorstwa – to właśnie znana marka i silna reputacja firmy pomaga wyróżnić się w czasach, kiedy niemal każdy segment rynku cechuje się dużą liczbą sprzedawców.
Oczywiście, należy przy tym pamiętać, że samo stosowanie narzędzi dostępnych w usłudze Google Ads nie gwarantuje sukcesu, choć jest bardzo cennym narzędziem. Przedsiębiorca powinien posiadać także zmysł biznesowy, doświadczenie oraz rozumieć strategię i cele biznesowe organizacji, którą prowadzi.