Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Poradniki

Fotografia reklamowa – zbytek czy konieczność? O potędze fotografii produktowej w małej i wielkiej firmie

Fotografia reklamowa - luksus czy konieczność

Dobra kampania reklamowa może przynieść naprawdę wspaniałe rezultaty dla biznesu. Obecnie fotografia reklamowa wydaje się być integralną częścią marketingu, która potrafi całkowicie odmienić nasze postrzeganie danej firmy, a nawet całego rynku. Zobacz, co to jest fotografia reklamowa i poznaj jej zalety!

Co to jest fotografia reklamowa?

Fotografia komercyjna obejmuje wiele usług fotograficznych. To tworzenie wysokiej jakości obrazów do celów komercyjnych. Fotografia reklamowa to zbiorczy termin, a jego składowe to m.in. fotografia przedmiotu, fotografia architektury czy wnętrz, fotografia modowa czy fotografia kulinarna. Może obejmować także fotografie ludzi – tzw. portrety środowiskowe, uwieczniające ludzi w ich środowisku pracy oraz biznesowe.

Tego typu zdjęcia są wykorzystywane do celów promocyjnych firmy, w tym umieszczania na stronie internetowej, w sklepie internetowym jako podgląd produktów lub w roli innych materiałów marketingowych. W opozycji do fotografii portretowej, przeznaczonej do użytku przez osoby prywatne, fotografia komercyjna z dużą dozą prawdopodobieństwa spotka się z szerokim gronem odbiorców. Zdjęcia do celów reklamowych mogą być przycinane, kadrowane i modyfikowane, aby lepiej dopasować je do strony internetowej czy innych materiałów marketingowych – niezbędne jest w takim przypadku poruszenie z fotografem zagadnienia zakresu licencji.

Jak wygląda profesjonalna sesja produktowa?

Profesjonalna sesja produktowa, zależnie od koncepcji, może odbywać się w studiu lub w plenerze. Decydując się na sesję na łonie natury, trzeba uwzględnić kwestię oświetlenia. W takim przypadku często to fotograf decyduje o najlepszej porze na sesję zdjęciową, ponieważ wielu z nich preferuje wczesne godziny poranne, nierzadko o wschodzie słońca. Fotografia w rażącym słońcu najczęściej jest niewykonalna, dlatego warto zdać się na profesjonalizm osoby wykonującej sesję komercyjną.

Nie mniej zaangażowania wymaga studio fotografii produktowej, gdyż niezbędne jest dobre wyposażenie. Obie sesje wymagają zaprezentowania walorów produktu w doskonałej jakości, dlatego pierwszym wymogiem, jakiego oczekuje się od fotografa reklamowego, jest odpowiedni aparat fotograficzny, obiektywy, oprogramowanie komputerowe oraz pozostałe sprzęty, np. do obrotowych zdjęć produktowych 3D. Decydując się na sesję indoor, trzeba mieć także na uwadze sztuczne oświetlenie – te najczęściej występuje w postaci kilku lamp, które stanowią wsparcie dla naturalnego światła. Nie można oczywiście zapomnieć o tle – choć w wielu sytuacjach preferuje się białe tło (w przypadku packshotów jest to nawet wymóg), to jednak zamysł niektórych kampanii reklamowych może zakładać wykorzystanie kolorowego tła.

Sposób przebiegu sesji może się różnić w zależności od typu fotografii produktowej:

  • klasyczne sesje reklamowe mają uwypuklać określone cechy produktu;
  • packshoty to zdjęcia wykonywane na białym tle, ukazujące jedynie sam produkt. Nowy internetowy trend zakłada fotografię 3D, dzięki której klient może zobaczyć produkt, obracając go o 360 stopni.
  • lookbooki to fotografie produktu w specjalnie przygotowanej aranżacji, które służą do kreowania wizerunku marki.

Fotografia produktowa w studiu

Packshoty produktów i fotografia wizerunkowa

Packshot jest bardzo silnie powiązany z branżą reklamową i najczęściej mamy z nim do czynienia w sklepach e-commerce. Termin określa fotografię produktu, utrzymaną w minimalistycznym tonie i najczęściej przedmioty ukazywane są na białym tle, o odpowiedniej redukcji cieni. Taki zabieg pozwala na osiągnięcie świetnych rezultatów w dokładnej ekspozycji danego produktu. Packshoty stosowane są najczęściej w branży modowej, chociaż trudno wyobrazić sobie przyzwoity sklep internetowy jakiejkolwiek innej branży, stroniący od tej formy prezentacji. Z packshotami często spotykamy się również w social mediach, prasie, ulotkach czy telewizji.

Fotografia wizerunkowa to z kolei forma fotografii reklamowej, w której w centrum obiektywu staje człowiek.  Często celem tego typu sesji jest zapoznanie potencjalnych klientów z osobami decyzyjnymi lub pracującymi w danej firmie. Zdjęcia „z miejsca pracy” wpływają na autentyczność firmy, a firmowe portrety z powodzeniem budują jej wizerunek, ukazując osobowość czy charyzmę osoby portretowanej.

Takie sesje wymagają jednak od fotografa umiejętnego połączenia z tematyką i przekazania osobie portretowanej wskazówek, jak pozować w ograniczonym czasie. Metodę fotografii wizerunkowej wykorzystują nie tylko wielkie korporacje, a często mniejsze firmy, nawet jednoosobowe, a także osoby prywatne. Zdjęcie wykonane na indywidualnej i profesjonalnej sesji zdjęciowej może stanowić mocny punkt w CV.

Fotografia komercyjna - konieczność w twojej firmie

Dlaczego warto inwestować w profesjonalne sesje reklamowe?

W profesjonalne sesje warto zainwestować przede wszystkim ze względu na jakość zdjęć. Sesje reklamowe w domowym zaciszu nie są najlepszym pomysłem –  samodzielna sesja może nie przynieść pożądanych rezultatów, a w wielu przypadkach możemy wręcz zaszkodzić swojej firmie. Bez odpowiedniej wiedzy na temat oświetlenia, przygotowywania scenerii czy tła, nawet dobrej jakości sprzęt nie gwarantuje sukcesu. Tylko doświadczony fotograf będzie w stanie w pełni ukazać walory oferowanego produktu i dostarczyć osobie zlecającej sesję fotografię w wysokiej rozdzielczości, po profesjonalnej obróbce w programach graficznych.

Dobre zdjęcie może zaważyć na atencji ze strony potencjalnego kupującego, a jak wiadomo – klient kupuje oczami. W sklepie stacjonarnym dany produkt możemy zobaczyć z każdej strony, czego nie da się osiągnąć w sklepie internetowym. Warto w takim razie pokusić się o profesjonalne zdjęcia produktowe, mając na uwadze fakt, że finalna decyzja kupującego będzie zależna od jego wrażeń: jeśli przekona go fotografia, zakupi interesujący go produkt. Wysoka jakość zdjęć udostępnionych w internecie jest najlepszą wizytówką i nieocenioną pomocą w kwestii budowania autentyczności i profesjonalizmu firmy.

Podsumowanie

Wysoka ranga fotografii reklamowej w dzisiejszym marketingu nie ulega wątpliwości. Ta dziedzina stanowi jeden z głównych filarów działań reklamowych i promocji wizerunku firm. Na ogromne zainteresowanie tą metodą wpływa specyfika odbiorców, których uwagę w dzisiejszych realiach łatwo przyciągnąć za pośrednictwem grafik. Fotografię reklamową cechuje uniwersalność – tę metodę reklamy można wykorzystać niezależnie od profilu działalności firmy czy miejsca, w którym miałaby być ukazana. Fotografia reklamowa sprawdza się zarówno w tradycyjnych formach, jak i ulotki, banery czy bilboardy, ale zajmuje przede wszystkim ważne miejsce w marketingu internetowym, stając się nieodłączną częścią sklepów internetowych.

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy...

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...

Poradniki

Większość społeczeństwa to wzrokowcy, a w dodatku wszyscy obecnie żyjemy bardzo szybko, przyjmując nadmierną ilość bodźców i informacji. Zewsząd otaczają nas szybko przewijające się...

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....