Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Bez kategorii

E-mail marketing od A do Z – jak, kiedy i po co z niego korzystać?

e-mail marketing od a do z

Internet ciągle się zmienia i ewoluuje. Niektóre rzeczy pozostają jednak niezmienne — ciągle korzystamy z poczty e-mail. Warto więc wykorzystać ją  w promowaniu swojej firmy. W tym celu wykorzystać można e-mail marketing. Zastanawiasz się jak? To właśnie dla Ciebie jest ten artykuł. Poznaj e-mail marketing A do Z.

Czym jest e-mail marketing?

Wiele osób może zadawać sobie pytanie, co to jest e-mail marketing. Odpowiedź jest banalnie prosta. Marketing e-mail to jedna z form marketingu bezpośredniego, która, jak nazwa wskazuje, wykorzystuje do komunikacji pocztę e-mail. Głównym celem tego sposobu promowania się w sieci jest tworzenie i podtrzymywanie relacji z klientami oraz sprzedaż dóbr i usług. E-mail reklamowy jest niezwykle łatwy w personalizacji, jeśli chodzi o treść przekazu. Jeśli chcemy, możemy nawet wykonać podział klientów na odpowiednie grupy, gdzie każda otrzyma odpowiednią dla siebie treść.

Dlaczego warto korzystać z e-mail marketingu?

Korzystanie z e-mail marketingu niesie za sobą wiele zalet. Mimo że wydawać się może, że wychodzi już on z mody, a jego rolę przejmują social media, ciągle jest on bardzo efektywnym narzędziem marketingowym. To jednak niejedyna jego zaleta.

E-mail marketing jest mierzalny

E-mail marketing jest bardzo prosty do zmierzenia w przeciwieństwie do wielu tradycyjnych form marketingu. Wszystkiego możesz dowiedzieć się, analizując otrzymywane raporty. W większości z nich znajdziesz informacje o wskaźniku open rate, czyli otwierania wiadomości oraz wskaźniku CTR, który mówi o ilości kliknięć w link. Raporty zawierają często także tzw. mapy kliknięć. Dzięki nim będziesz wiedział, co interesuje twoich klientów. Co ważne, efekty kampanii można często sprawdzić bardzo szybko, ponieważ większość osób otwiera pocztę w ciągu 24 h godzin od jej wysłania. To pozwoli Ci bardzo szybko reagować, jeśli zauważysz, że kampania nie przypadła odbiorcom do gustu.

E-mail marketing jest prosty do wdrożenia

Może wydawać się, że dobrze stworzony e-mail reklamowy wymaga specjalistów, którzy go zaprogramują i stworzą odpowiedni szablon. To nie jest do końca prawdą. Do stworzenia ciekawego newslettera wystarczy odpowiednio przygotowana treść oraz łatwe w obsłudze i powszechnie dostępne narzędzia. Niektóre z nich nie wymagają żadnych umiejętności — szablon buduje się z gotowych elementów i układa jak klocki. Dzięki temu nie musisz martwić się dodatkowymi kosztami, a nowa wersja wiadomości może być przygotowana dosłownie w kilkanaście minut.

Ilość użytkowników poczty ciągle rośnie

E-mail jest obecnie nie do zastąpienia. Inne formy marketingu zależne są od popularności medium przekazu. Różne serwisy społecznościowe mają swoje wzloty i upadki, reklamy na stronach internetowych często są blokowane, a skrzynkę e-mail ma prawie każdy, kto korzysta z internetu. A ilość jej użytkowników ciągle rośnie. Warto wykorzystać więc ten olbrzymi potencjał i dotrzeć do klientów w nowy i bardzo wygodny sposób.

Korzyści z e-mail marketingu

Reklama przez e-mail niesie za sobą także wiele korzyści, które nie są spotykane przy innych formach marketingu internetowego. Sprawia to, że jest to dobry sposób na uzyskanie tego, co wcześniej było poza naszym zasięgiem.

E-mail marketing buduje relacje

To niezwykle istotna cecha, zwłaszcza dla osób prowadzących sklepy działające wyłącznie w sieci. Budowa relacji nie może się jednak obejść bez klientów. Warto więc ich zachęcić do zapisania się do naszego newslettera. Można to zrobić, oferując zniżki na zakupy lub wyjątkowe przeceny. Jeśli to nie przynosi reakcji, nie warto się tak szybko poddawać. Warto ciągle zachęcać, na przykład poprzez bony wysyłane po zakupie. Wykorzystując e-mail marketing, możesz sprawić, że klient poczuje się wyjątkowy, zbudujesz jego lojalność wobec swojego sklepu oraz przeprowadzisz go przez całą ścieżkę zakupową.

E-mail marketing pozwala na personalizację

Reklama przez e-mail pozwala na dopasowanie treści przekazu do profilu odbiorcy. To wyjątkowo wygodne rozwiązania dla sklepów, które oferują szeroką gamę produktów. Dzięki dobieraniu treści do klienta nie tylko zwiększamy szansę na realizację celów naszych kampanii, ale także tworzymy nowe szanse na sprzedaż produktów i usług. E-mail reklamowy to także źródło cennych informacji. Możemy sprawdzić, jak odbiorcy na niego reagują i ciągle go ulepszać.

Marketing e-mail może wzmocnić markę

W obecnych czasach wizerunek firmy jest równie istotny co jej sprzedaż. Firmy, które mają złą opinię wśród klientów, odczuwają to rzecz jasna w przychodach ze sprzedaży. E-mail marketing to idealny sposób na poprawę wizerunku przedsiębiorstwa. Poza promowaniem produktów i usług można wykorzystać go także do tworzenia wizerunku, na przykład poprzez maile informacyjne o istotnych sprawach. Można je nawet połączyć z promocją, na przykład w Dzień Ziemi zachęcać do zakupu ekologicznych i przyjaznych środowisku produktów.

Jak prowadzić e-mail marketing: znaczenie treści

Elementy wizualne często przyciągają uwagę odbiorcy i zachęcają do kliknięcia wiadomości e-mail. Najważniejszym elementem każdej wiadomości reklamowej jest jednak jej treść i to ona zdecyduje o tym, czy reklama przez e-mail będzie skuteczna. Oba te elementy muszą być na najwyższym poziomie, by przyciągnąć użytkownika.  Warto więc odpowiednio ją przygotować, by przyciągała do nas klientów.

Język wykorzystany w wiadomości powinien być jak najprostszy. Sprawia to bowiem, że odbiorca nie musi wysilać się, by odczytać i zrozumieć przekaz. Innym powodem jest także to, że ludzie najszybciej zapamiętują proste rzeczy, którymi chętnie się potem dzielą. Prostota powiązana jest także z tym, że średni czas skupienia użytkownika internetu wynosi około 8 sekund. To naprawdę niewiele, by przyciągnąć uwagę.

Te 8 sekund to także powód, dla którego warto pisać konkretnie. Przekaz powinien być klarowny już w momencie, gdy użytkownik „rzuca wzrokiem” po treści. Rzeczywistość jest bowiem brutalna — przeważnie tekst jest tylko omiatany wzrokiem i jeśli nic nie przyciągnie uwagi odbiorcy, ten po prostu przechodzi do dalszych wpisów.

„Dobra” treść to także prosta treść. Zbędne słowa i długie akapity nie przyciągają klientów. Warto przygotować tekst, który będzie zrozumiały dla każdego. To sprawi, że więcej osób zrozumie przekaz i może dokona zakupu. Jeśli chcesz określić trudność tekstu, warto skorzystać ze współczynnika mglistości. To prosty wskaźnik informujący o tym, ile lat nauki potrzeba by zrozumieć treść. Email marketing w Polsce długo musiał funkcjonować bez odpowiednich narzędzi, które dostępne były jedynie w języku angielskim, ale obecnie bez problemu można znaleźć także narzędzia analizujące tekst po polsku.

E-mail marketing – konieczność odpowiedniej strategii

Równie ważna co treść wiadomości, a może nawet ważniejsza jest strategią, jaką obierzemy. Wysyłanie wiadomości bez strategii może przynieść bowiem skutki inne od oczekiwanych. By stworzyć dobrą strategię, trzeba odpowiedzieć na bardzo istotne pytanie: Co chcę osiągnąć, wysyłając email reklamowy? Odpowiedź na to pytanie jest podstawą strategii.

Podczas tworzenia strategii trzeba mieć także w pamięci to, że klienci różnią się między sobą. Niektórzy chcą korzystać oferowanych przez nas zniżek, inni chcą otrzymać jednorazowy bon zakupowy, który oferowany jest za zapis, a inni zainteresowani są wiedzą o wykorzystaniu oferowanych produktów i usług. Każda z tych grup ma różne wymagania i oczekiwania względem tego, co wysyłasz. Jeśli chcesz dotrzeć do każdej z tych grup, musisz odpowiednio przygotować plan, który obejmować będzie wszystkie te grupy i powiązany będzie z twoim wizerunkiem w sieci. Tylko wtedy będziesz miał szansę na dotarcie do coraz większej bazy potencjalnych klientów.

Jak stworzyć skuteczną kampanię e-mail marketing?

Skuteczna kampania marketingowa powinna zacząć się od zebrania bazy adresów email naszych odbiorców. W tym celu warto stworzyć odpowiedni formularz zapisu na stronie internetowej, który będzie dobrze widoczny. Wykorzystać można także okienka pop-up, które pojawią się osobom odwiedzającym stronę. By przekonać użytkowników do rejestracji warto, zaoferować specjalne korzyści lub zniżki.

Podczas tworzenia bazy trzeba także pamiętać o stworzeniu grup klientów. To pozwoli później łatwiej dostosowywać treści do ich odbiorców, dzięki czemu komunikacja będzie skuteczniejsza. Gdy już nasza baza klientów będzie rozdzielona ze względu na segmenty, trzeba dobrać odpowiedni komunikat, który trafi do odbiorcy. Stali klienci docenią często komunikaty z nowościami w sklepie, ale także treści poradnikowe dotyczące zakupionego sprzętu. Osoby, które dokonały pierwszego zakupu, mogą zaś być zainteresowane produktami, które warto dokupić do tego ostatnio zakupionego. Osoby, które zaś zapisały się do newslettera na blogu, chętnie będą otwierać informacje o nowej zawartości strony, która może ich zainteresować.

Ostatnim, możliwe, że najważniejszym aspektem kampanii reklamowej w przypadku email marketingu jest ciągła optymalizacja. Warto systematycznie analizować otrzymywane raporty i ciągle ulepszać nasze komunikaty i rozszerzać podział klientów na grupy, co pozwoli lepiej dobierać komunikaty. Warto nawet czasami usuwać klientów, którzy nie otwierają wiadomości. Ciągle poprawiając przekaz, zwiększamy bowiem swoje szanse na osiągnięcie naszych celów.

Kto potrzebuje e-mail marketingu?

Email marketing jest niezwykle przydatny dla każdego. Sklepy internetowe dzięki marketingowi email dotrzeć będą mogły do swoich stałych klientów i zachęcić ich do kolejnych zakupów, ale także do nowych, potencjalnych klientów, którzy jeszcze zastanawiają się nad zakupem. Na marketingu internetowym skorzystają jednak także blogi i firmy, które oferują specjalistyczne treści na swoich blogach. Dzięki reklamie email będą one mogły bowiem dotrzeć do swoich odbiorców i poinformować ich o nowych treściach, ale także zaoferować im nowe, wyjątkowe materiały w postaci case study czy podcastów.

Podsumowanie

Email marketing to narzędzie, które można wykorzystać na wiele sposobów. Pozwala ono nie tylko dotrzeć do nowych i obecnych klientów, zachęcić ich do zakupu, ale to także świetny sposób na zbudowanie wizerunku marki i nawiązania relacji z klientami. Ten sposób komunikacji warto wykorzystać tym bardziej, że poczta email cieszy się niesłabnącą popularnością, a samo tworzenie odpowiednich wiadomości i komunikatów nie wymaga olbrzymich umiejętności. Reklama email może wznieść twój biznes na wyższy poziom, nie czekaj.

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy...

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...

Poradniki

Większość społeczeństwa to wzrokowcy, a w dodatku wszyscy obecnie żyjemy bardzo szybko, przyjmując nadmierną ilość bodźców i informacji. Zewsząd otaczają nas szybko przewijające się...

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....