Spis treści
Sesja w witrynie internetowej, która ogranicza się do jednej strony, nazywana jest odrzuceniem. Do odrzucenia zalicza się jedynie taka sesja, w której zostało uruchomione żądanie do serwera analizującego (Analytics) tylko raz. Przykładowo jeśli użytkownik otworzy stronę internetową i opuści ją bez wywoływania dalszych żądań w stronę serwera analizującego, traktowane jest to jako odrzucenie. Czym jest w takim razie współczynnik odrzuceń?
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Przeprowadzając analizy związane z procesem pozycjonowania i kampanią Google Ads można zauważyć, że najistotniejsze informacje wyciągane są z różnego rodzaju współczynników. Jedną z kilku, które są wyświetlane m.in. w Google Analytics, na które należy zwrócić szczególną uwagę, jest współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate).
Co to jest współczynnik odrzuceń? Współczynnikiem odrzuceń nazywa się wskaźnik informujący o porzuceniu przez użytkownika witryny, czyli zakończenie sesji zaraz po otwarciu strony. Inaczej mówiąc, kiedy klient otwiera stronę główną i cofa się do wyszukiwarki bez wysyłania kolejnych zapytań na serwer (przejścia na jedną z podstron), można mówić o odrzuceniu.
W przypadku Google Analytics domyślna sesja trwa 30 minut. Wzór na bounce rate to: liczba sesji, które zostały porzucone / liczba wszystkich sesji.
Jaki powinien być właściwy współczynnik odrzuceń?
Nie łatwo jednoznacznie określić jak powinien wyglądać właściwy współczynnik odrzuceń. Teoretycznie powinien być on najniższy, jednak wszystko zależy od kilku czynników:
- budowy analizowanej witryny;
- branży docelowej;
- grupy odbiorców;
- oczekiwań.
Przykładowo dla strony składającej się jedynie z jednej podstrony (tzw. one-page) wskaźnik ten będzie niemiarodajny. Podobnie będzie w momencie, kiedy kod analizujący zostanie niepoprawnie zaimplementowany. Warto zatem sprawdzić, czy dany współczynnik odrzuceń na pewno jest za wysoki. W tym celu należy porównać statystyki do danych współczynnika odrzuceń według branży, korygując jednocześnie o wiedzę o swojej witrynie. Istnieje prawdopodobieństwo, że współczynnik ten jest sztucznie podbijany przez niektóre podstrony.
Przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń
Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń? Istnieje kilka prawdopodobnych przyczyn wysokiego współczynnika odrzuceń. Oto kilka z nich, na które należy zwrócić szczególną uwagę:
Złe odczucia użytkowników
Na odczucia użytkowników może wpłynąć wiele czynników. Może to być długie ładowanie się strony, brak wersji mobilnej, błędy po stronie serwera, nieaktualne adresy URL wciąż indeksowane przez wyszukiwarki, nieintuicyjna nawigacja oraz niskiej jakości treści. To wszystko skutecznie odstrasza użytkownika, sugerując mu zmianę źródła szukanych treści.
Niepoprawnie przygotowana budowa strony
Wspomniana strona typu one-page jest bardzo dobrym przykładem budowy strony, której współczynnik odrzuceń będzie wynosił niemalże 100 procent. Użytkownicy nie mają możliwości przejścia do podstron, ponieważ struktura strony polega na posiadaniu tylko jednej. Dodatkowo ten rodzaj strony ma negatywny wpływ na czas ładowania się witryny. Warto zatem na etapie budowania witryny zwrócić uwagę na liczbę podstron.
Błędna implementacji kodu analizującego
Szczególnie ważne jest, żeby dodać kod analizujący w sposób prawidłowy. Błędne ulokowanie kodu, który przykładowo wywołuje się jedynie na stronie startowej, po przejściu do podstrony zwiększy wartość współczynnika odrzuceń, ponieważ kod analizujący nie zostanie ponownie wywołany w danej sesji.
Niewystarczający internal flow
Internal flow, inaczej nazywany wewnętrznym przepływem użytkowników, również ma duży wpływ na zwiększenie współczynnika odrzuceń. Strony internetowe pozbawione przycisków call to action (przycisk zachęcający do wykonania działań na stronie, interakcji, najczęściej w postaci linku) lub ofert produktowych są narażone na zwiększenie bounce rate.
Pogo sticking
Inaczej przeskakiwanie między wynikami wyszukiwarki. Jeśli strona internetowa nie zaciekawi użytkownika lub nie znajdzie on wyszukiwanych treści, witryna zostanie zamknięta, a użytkownik będzie szukał dalej, otwierając kolejne strony. Jest to sygnał dla poszczególnych wyszukiwarek, że witryny są dla użytkowników nieatrakcyjne i może to mieć wpływ na pozycjonowanie.
Sposoby na zredukowanie bounce rate
Na początku warto zadbać o czas ładowania się strony. Zarówno firmy, jak i użytkownicy nie lubią czekać na załadowanie się witryny, oczekują szybkiej reakcji i gotowych odpowiedzi, a do tego poprawnego działania strony. W przeciwnym razie klient najczęściej rezygnuje z zakupu i wraca do wyników wyszukiwania. Jest wiele sposobów na rozwiązanie tego problemu. Z pomocą przychodzi zmniejszenie lub częściowa eliminacja wysokojakościowych zdjęć, a w przypadku mobilnej wersji strony internetowej odpowiednie zmniejszenie rozdzielczości grafik.
Aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń na blogu, warto zwrócić uwagę na ilość i inwazyjność reklam. Reklamy niekiedy stanowią lwi odsetek dochodu, jednak prawdziwe zyski osiągają blogerzy, którzy zachęcą klienta do pozostania na stronie lub powrotu do niej. Reklamy zakrywające treść skutecznie odstraszają użytkowników.
Kolejnym sposobem na zredukowanie współczynnika odrzuceń strony jest przemyślana i odpowiednio wdrożona nawigacja witryny. Klient, który gubi się w gąszczu filtrów, kategorii i nieintuicyjnych linków może szybko zrezygnować z dalszych poszukiwań żądanych treści, następnie znaleźć je u konkurencji. Przejrzystość witryny lub bloga w tym przypadku jest kluczem do zmniejszenia bounce rate.
Artykuły w sieci informują, że coraz więcej osób wyszukuje treści na urządzeniach mobilnych, a telefony stały się niejako przedłużeniem ręki, dlatego strony internetowe powinny być na to przygotowane. Dostosowanie wyglądu witryny i prezentacji treści do takich urządzeń, jak smartfon czy tablet znacząco zredukuje współczynnik odrzuceń strony. Klient widzący na swoim telefonie niezoptymalizowaną witrynę internetową momentalnie cofnie się do wyników wyszukiwanej frazy i poszuka treści u konkurencji.
Po rozwiązaniu problemów związanych z prezentowaniem treści należy zadbać o zaplecze. Trzeba sprawdzić przede wszystkim, czy kod analizujący z Google Analytics został poprawnie zaimplementowany i czy zbiera dane w sposób właściwy. Przekłamana analiza i nierzetelne wartości nie pozwolą skutecznie wpłynąć na poprawę współczynnika odrzuceń. Dzięki takiej konwersji strony bounce rate powinien zostać zmniejszony.
Podsumowanie
Współczynnik odrzuceń jest zdecydowanie jednym z ważniejszych współczynników dostępnych w Google Analytics, na które należy zwrócić uwagę. Przekazuje on wiele kluczowych informacji, które odpowiednio wykorzystane są w stanie zachęcić użytkownika do pozostania na stronie, skorzystania z jej usług oraz powrotu w przypadku potrzeby. Dlatego też tak ważna jest właściwa implementacja kodu analizującego, ponieważ tylko poprawnie umieszczony kod od Google Analytics jest w stanie dać nam rzetelne informacje.