Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Bez kategorii

Czym jest audyt strony internetowej? Korzyści z całościowej analizy SEO witryny

Czym jest audyt strony internetowej?

Audyt strony internetowej to podstawowy element pracy z witryną WWW — prawidłowe pozycjonowanie stron jest bez niego niemożliwe. Dotyczy to jednak tylko witryn, które funkcjonują w Internecie od jakiegoś czasu, co pozwala na zgromadzenie danych ilościowych — w przypadku nowo powstających stron internetowych strategię SEO buduje się od podstaw, innymi metodami. Audyt pozwala więc znaleźć błędy w sposobie działania strony, opierając się na rzetelnych, zgromadzonych przez określony czas działania witryny informacjach. Przeprowadzane analizy stron internetowych w dużej mierze mają charakter ilościowy. W audycie konieczne są jednak także elementy oceny jakościowej, pozwalające na zbudowanie nowej strategii poprawy widoczności witryny.

Co to jest audyt strony internetowej?

Audyt SEO to zespół czynności analitycznych, które obejmują bieżącą optymalizację wewnętrzną, techniczną i zewnętrzną (w tym przede wszystkim bieżący profil prowadzących do strony linków zewnętrznych). Analiza ta prowadzi do powstania pełnego, całościowego raportu dotyczącego witryny. Zawarte w nim zalecenia mają wskazać możliwości i sposoby podniesienia pozycji strony w Google na określony zestaw fraz. Audytu nie należy mylić ze strategią, na której opiera się pozycjonowanie strony — wyniki analiz jakościowych i ilościowych są dopiero pierwszym krokiem do zbudowania takiej strategii. Odpowiedź na pytanie, co to jest audyt strony, musi więc zmierzać do rozróżnienia obu pojęć: audyt strony gromadzi i porządkuje dane dotyczące bieżącego stanu witryny, strategia pozycjonowania (w tym strategia linkowania) to wynikające z danych i analiz wnioski na przyszłość.

Co to jest audyt strony internetowej?

Jak przeprowadzić audyt strony internetowej?

Analiza strony internetowej obejmuje dziesiątki czynności, wymaga wiedzy eksperckiej oraz stosowania wielu specjalistycznych narzędzi analitycznych. Przeprowadzić może go więc tylko profesjonalna agencja SEO. Pierwszym elementem audytu jest analiza strony internetowej pod kątem technicznym. Szybkość działania strony, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, ma dziś kluczowe znaczenie dla pozycji strony w wyszukiwarce Google. W audycie zawiera się więc np. powiązane z nią informacje o kodzie strony (HTML i CSS), o budowie technicznej witryny, o plikach JavaScript i szybkości ich ładowania, a także o optymalizacji grafik. Struktura strony powinna być przy tym przyjazna nie tylko dla użytkowników, ale także dla robotów indeksujących. Odnalezienie poważnych błędów technicznych może niestety oznaczać, że stronę trzeba będzie znacznie przebudować lub nawet projektować od nowa.

Drugim etapem jest analiza treści witryny. Polega ona na całościowym przeglądzie zawartości serwisu pod kątem określonych fraz kluczowych. Sprawdza się też takie elementy, jak funkcjonowanie bloga strony firmowej oraz systemu tagów i kategorii, tytuły i podtytuły, znaczniki meta i menu nawigacyjne. Ostatnim etapem jest analiza off-page witryny, w tym przede wszystkim badanie ilości i jakości linków zewnętrznych. Do przeprowadzanych czynności należą na tym etapie także przynajmniej podstawowe elementy analizy konkurencji. To, jak przeprowadzić audyt strony internetowej w sposób pełny i poprawny zależy od branży, wielkości witryny i wielu innych uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych, wymienione główne etapy analizy są jednak w przypadku wszystkich witryn takie same. Dodatkowym elementem audytu może być np. analiza zachowania użytkowników, które jest coraz ważniejszym czynnikiem wpływającym na pozycję w wyszukiwarkach.

Co daje analiza strony internetowej?

Głównym celem audytu jest możliwość wprowadzenia poprawek, a więc wewnętrznej, technicznej i zewnętrznej optymalizacji strony. Audyt uwidacznia błędy, które pojawiły się w treści i budowie witryny, a także w jej dotychczasowym pozycjonowaniu — umożliwia więc ich usunięcie. Często są to błędy trudne do wychwycenia, drobne błędy techniczne, widoczne tylko dla doświadczonych audytorów. Wychwycenie błędów dotyczących linkowania zewnętrznego pozwala usnąć linki szkodliwe dla pozycji strony w Google oraz zbudować nowy, korzystny profil linków.

Raport ostatecznie pozwala więc stworzyć całościową strategię pozycjonowania strony. Analizę wykonuje się również w celu wskazania możliwości pozycjonowania na określone frazy — zdarza się przy tym, że jej wyniki wskazują na nieopłacalność podejmowania pewnych działań SEO w określonych sektorach. Pozwala też ocenić koszty pozycjonowania w sektorach rynku, w których strona internetowa planuje dalszy rozwój. Analiza wskazuje też na potrzebę rozbudowy witryny o nowe treści, które mogą zwiększyć ruch i współczynnik konwersji.

Co daje analiza strony internetowej?

Darmowy audyt strony — czy warto korzystać?

W Internecie istnieje wiele witryn, które oferują darmowy audyt strony. Warto korzystać z tego rodzaju narzędzi — oferowany przez nie audyt to prosta techniczna analiza strony internetowej, gromadząca pewne podstawowe informacje o SEO analizowanej witryny. Nie mogą one zastąpić profesjonalnego audytu, który jest obszernym, tworzonym przez specjalistów dokumentem zawierającym wiele danych, analiz i zaleceń dalszego postępowania.

Są to jednak przydatne narzędzia bieżącej analizy witryny, w tym pojawiających się problemów technicznych. Narzędzia te generują zalecenia (dotyczące np. ilości nagłówków H1, ilości przekierowań w witrynie, stosunku długości kodu witryny do treści), opierając się na sztywnych algorytmach. Szczególnie dobrze sprawdzają się w badaniu prędkości strony internetowej, np. symulując działanie urządzeń mobilnych. Profesjonalny bezpłatny audyt witryny oferują też niektóre agencje SEO w ramach pakietów świadczonych usług — zazwyczaj jednak są to audyty skrócone, o wstępnym charakterze, a przez to niemiarodajne.

Podsumowanie

Pełny audyt SEO strony internetowej jest konieczny dla każdej witryny, która prowadzi działalność komercyjną w Internecie. Przeprowadzić można go nie tylko w przypadku komercyjnych stron internetowych, ale także firmowych stron informacyjnych, dużych i średnich portali, a nawet popularnych blogów. Może być nim objęta nawet bardzo prosta strona, w tym nawet internetowe wizytówki firm i instytucji. Tylko pełna, rzetelna ocena strony pozwoli odnaleźć problemy, które wiążą się z jej SEO, ocenić potencjał witryny oraz podjąć właściwe działania, które zwiększą jej widoczność w Internecie.

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy...

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...

Poradniki

Większość społeczeństwa to wzrokowcy, a w dodatku wszyscy obecnie żyjemy bardzo szybko, przyjmując nadmierną ilość bodźców i informacji. Zewsząd otaczają nas szybko przewijające się...

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....