Spis treści
Jeszcze dekadę temu jedynie 3 na 10 konsumentów deklarowało zakupy przez internet. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PAP – obecnie ponad 80% Polaków korzysta z tej formy zakupów. Handel internetowy rozwija się w ekspresowym tempie i dotyka coraz więcej branż. Czym jest e-commerce i jak zacząć? Zapoznaj się z praktyczną pigułką wiedzy!
E-Commerce podstawowe pojęcia
Aby w pełni zrozumieć, co to jest e-commerce oraz specyfikę tej branży, warto zacząć od podstawowych zagadnień.
- Definicja e-commerce – skrót pochodzi od angielskiego „electronic commerce” i oznacza handel elektroniczny, w Polsce używa się również określenia e-handel. Jest to szereg działań, które mają na celu sprzedaż produktów za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji. Oznacza to, że cały proces sprzedaży odbywa się wyłącznie przez internet, poza fizyczną placówką sklepu. Do najpopularniejszych form e-handlu zalicza się sklepy internetowe, a poza nimi: serwisy ogłoszeniowe, portale aukcyjne, bankowość elektroniczną, internetowe zakłady bukmacherskie, wymianę walut oraz inne formy handlu elektronicznego (np. zamawianie posiłków przez aplikacje).
- Sklep internetowy – inaczej znany jako e-sklep. Jest to rodzaj strony internetowej, na której można prowadzić sprzedaż oraz dokonywać zakupów online. E-sklep umożliwia wirtualne przeglądanie oferty danego sklepu, dokonywania wyboru i płatności za wybrane produkty. Do stworzenia sklepu internetowego niezbędna jest platforma e-commerce.
- Platformy e-commerce – nazywana również systemem e-commerce. To oprogramowanie, które umożliwia uruchomienie e-sklepu, a następnie zarządzanie nim z poziomu administratora.
Modele biznesowe w e-Commerce
Modele biznesowe mają za zadanie opisać, czym jest firma, w jaki sposób chce generować przychód i zwiększyć zyski, jakie są jej cele i jak chce ją osiągnąć. Podstawowy podział modeli biznesowych opiera się na rodzaju relacji z konsumentami. Wyróżnia się:
B2C – business-to-consumer
Model B2C opiera się na elektronicznej transakcji bezpośrednio z klientem indywidualnym. Jest to tradycyjny model sprzedaży produktów lub usług użytkownikom końcowym z tą różnicą, że sprzedaż jest dokonywana online, a nie bezpośrednie w sklepie stacjonarnym. Każda transakcja B2C ma miejsce, kiedy dokonujemy zakupu w sklepie internetowym jako konsument (nie reprezentujemy żadnej firmy). Oferowane produkty mogą być identyczne jak w sklepie fizycznym.
B2B – business-to-business
Model B2B skupia się na świadczeniu usług lub sprzedaży produktów dla innych przedsiębiorców. Oznacza to, że relacje biznesowe są budowane w obrębie firm i nie dotyczą klientów indywidualnych. Rynek B2B obejmuje przedsiębiorców oraz ich kontrahentów, dostawców, kolporterów, magazynierów i logistyków, a także osoby, które prowadzą własne punkty sprzedaży produktów bądź usług. Szacuje się, że pod względem wartości rynek B2B jest wart od 1,5 do 1,7 razy więcej niż rynek B2C. Wynika to z tego, że średnia wartość zamówienia B2B jest do siedmiu razy większa niż przy handlu B2C. Czyni go to najpopularniejszym modelem w branży e-handlu.
C2C – consumer-to-consumer
Z kolei model C2C pozwala na transakcje pomiędzy osobami prywatnymi, gdzie jedna strona sprzedaje produkt/usługę, natomiast druga osoba to nabywa. Sektor C2C umożliwia osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej zarobienie dodatkowych pieniędzy przez sprzedaż niepotrzebnych przedmiotów. Cały proces odbywa się na różnego rodzaju portali np. Allegro, OLX, Vinted czy marketplace’y Facebooka.
Jakie wyróżniamy rodzaje platform e-Commerce
Znamy już definicje platformy e-commerce i wiemy, do czego służy. Na Polskim rynku dostępne są różne rodzaje platform do e-handlu, które różnią się nie tylko działaniem i wyglądem, ale również sposobem korzystania. Oto najpopularniejsze z nich:
Platforma Open-source
Platformy typu Open-source oferują bezpłatną licencję (opłatę ponosi się jedynie za hosting) oraz ogromną swobodę i elastyczność w modyfikacji sklepu. Dodatkowo dzięki dostępności do kodu źródłowego, właściciele e-sklepów mogą dostosować serwis pod swoje potrzeby. Wszystkie tego typu platformy oferują mnóstwo dodatkowych funkcjonalności i rozszerzeń zarówno w wersji bezpłatnej, jak i premium. Platforma open-source umożliwia zbudowanie samodzielne od podstaw sklepu internetowego e-commerce lub można skorzystać z usług profesjonalisty. Najpopularniejszą tego typu platformą w Polskim e-commerce jest WordPress.
WordPress – wygląd interfejsu
źródło: wordpress.org
Platforma abonamentowa
Platforma abonamentowa znana również jako platforma SaaS (Software as a Service) oferuje gotowe oprogramowanie i szablony za cykliczną opłatę ustaloną przez dostawcę usług. To gotowe rozwiązanie umożliwia szybkie uruchomienie e-sklepu ze wszystkimi udogodnieniami. Najczęściej dodatkowo w cenie abonamentu dostajemy support. Należy jednak pamiętać, że platformy abonamentowe ograniczają możliwość modyfikacji e-sklepu, dlatego szczególnie polecane są małym i średnim sklepom, które nie wymagają specjalnej personalizacji i nietypowych rozwiązań.
Platforma dedykowana
Platformy dedykowane są dobrym rozwiązaniem dla firm, które wymagają konkretnej i specyficznej konfiguracji sklepu internetowego. Cechują się długotrwałą i rzetelną współpracą z profesjonalistą, najczęściej są to software house’y. Do wad tego typu platform zalicza się wysokie koszty oraz konieczność stałego rozwoju systemu. Każda najmniejsza zmiana musi zostać zatwierdzona przez twórcę oprogramowania. Z kolei zaletą takiej platformy jest idealne jej dopasowanie do specyfiki biznesu oraz zapewnienie bezpieczeństwa – nikt nie ma dostępu do danych Twoich i klientów.
Dla kogo jest e-Commerce?
Rynek e-commerce stale się powiększa – przedsiębiorcy chętniej wychodzą ze swoją ofertą do Internetu. Najczęściej decydują się na to sieci handlowe – przeważnie mają oni możliwość zainwestowania sporych pieniędzy na promocje i uruchomienie sprzedaży, dzięki czemu są w stanie w krótkim czasie osiągnąć satysfakcjonujące zyski.
E-commerce sklep internetowy to również doskonałe rozwiązanie dla właścicieli pojedynczych biznesów, którzy chcą dotrzeć do konsumentów spoza rynku lokalnego. W świecie e-handlu miejsce znajdą także wszelcy producenci, którzy chcą pominąć dystrybutorów i więcej zarobić na swoich produktach. Z racji tego, że próg wejścia do tej branży jest niski to każda osoba, która chce założyć własną działalność lub zarobić dodatkowe pieniądze, ma taką możliwość. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w świecie e-commerce jest spora konkurencja, dlatego należy włożyć sporo wysiłku i poświęcić nieco czasu, by wyróżnić się na rynku.
Jaka jest charakterystyka rynku e-Commerce?
Branża e-commerce jest najbardziej dynamicznym rynkiem, oferującym ogromne możliwości sprzedażowe. W 2020 roku rynek e-handlu przeżył największy rozwój – związane to było przede wszystkim z globalną pandemią i zamrożeniu wielu gałęzi gospodarek. Firmy i wielu sprzedawców zdecydowało się na cyfrową transformację. Co więcej, największe platformy sprzedażowe zanotowały ogromny wzrost wyceny na giełdzie. Od kilku lat sprzedaż online dynamicznie rośnie, a konsumenci coraz częściej kupują produkty lub zamawiają usługi za pośrednictwem smartfonów. W 2019 roku sprzedaż online na świecie osiągnęła wartość 3,3 bln USD, stanowiąc tym samym 14,1 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej.
Wartość sprzedaży online na świecie w latach 2014-2021
źródło: https://kinsta.com/blog/ecommerce-statistics/
Według danych IBM (International Business Machines Corporation) globalna pandemia zaowocowała przyśpieszeniem o pięć lat tempa przechodzenia klienta ze stacjonarnych sklepów do tych internetowych. Rynek e-commerce będzie dalej się zmieniał. Najważniejsze w przyszłości stanie się wykorzystanie sztucznej inteligencji i personalizacja oferty – wielu specjalistów uważa, że będzie to kluczowe do zwiększenia wartości transakcji i wyższego wskaźnika utrzymania klienta.
Jak rynek e-Commerce wygląda w Polsce?
Polski rynek e-commerce dynamicznie rośnie w oczach. Z raportu PwC „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu cyfrowego” wynika, że w trakcie pandemicznego roku 2020 sprzedaż online wzrosła aż o 31%. Dodatkowo analitycy PwC szacują, że do 2026 roku wartość brutto Polskiego rynku e-commerce wyniesie 162 mld złotych, co daje coroczny wzrost o 12%!
źródło: PwC „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu cyfrowego”
Już blisko 80% Polskich konsumentów kupuje online. To rynek, który nieustannie musi dopasowywać się do ich potrzeb. Kupujący nie tylko cenią wygodę, ale również zwracają uwagę na czas dostarczenia produktu. W 2022 roku rozwinie się trend q-commerce (quick commerce), czyli szybka sprzedaż. Polega to na tym, że artykuły dostarczane są klientowi do 30 minut od złożenia zamówienia. Dotyczy to przede wszystkim sklepów spożywczych.
Coraz większym zainteresowaniem klientów cieszy się handel mobilny. W samym roku 2021 aż 76% sprzedaży online odbywała się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Można spodziewać się, że ten trend będzie tylko rosnąć. Na ten moment wiele sklepów internetowych udostępnia aplikacje, na których można łatwo i szybko dokonać zakupów.
Wykaz urządzeń wykorzystywanych do e-zakupów
źródło:https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html
Jedno jest pewne – branża e-commerce w Polsce rozwija się w ekspresowym tempie, dlatego warto iść z duchem czasu i odpowiadać na potrzeby konsumentów. Trzymanie się utrzymujących trendów zwiększa szanse na satysfakcjonujące zyski.
Jakie są korzyści z posiadania e-Commerce?
Handel internetowy na Polskim rynku staje się coraz bardziej popularny. Zakupy online są wygodne dla klientów, natomiast właściciele sklepów internetowych mogą zapewnić sobie większe zyski. Poznaj największe zalety płynące z działania w e-commerce:
- Globalny zasięg i sprzedaż przez 24/7 – w zależności od strategii marketingowej, zasięg sklepu internetowego może być niszowy, lokalny lub globalny; internet oferuje dowolny zasięg terytorialny i językowy. Ponadto e-sklep działa przez całą dobę i nie jest uzależniony od godzin otwarcia czy różnic czasowych. Krótko mówiąc: sklep internetowy nie ma przerwy, nie śpi i cały czas klienci mogą dokonywać zakupów.
- Niższe koszty utrzymania – dzięki sprzedaży online oszczędza się na opłatach związanych ze sklepem stacjonarnym (czynsz, rachunki za prąd, personel, magazyn).
- Dostęp do globalnej bazy odbiorców – użytkownicy na całym świecie mogą wejść na Twój sklep internetowy, przejrzeć asortyment i dokonać zakupu. Prowadząc sklep stacjonarnie, nie ma takiej możliwości. Dodatkowo dzięki dostępności na rynku wielu usług płatniczych i wysyłkowych sprzedaż globalna jest o wiele łatwiejsza. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by odbierać płatności w obcych walutach i wysyłać zamówienia do innych krajów.
- Nieograniczona ilość produktów – w sklepie stacjonarnym możliwa ilość produktów uzależniona jest od metrażu lokalu, a przechowywanie dodatkowych artykułów na magazynie zwiększa jedynie niepotrzebne koszty ponoszone przez właściciela. Sklep internetowy omija te problemy – nawet jeśli realizacja zamówienia nie będzie możliwa od razu, klienci mogą zamówić interesujący ich produkt i zapłacić za niego. Przy czym dotyczy to głównie dropshippingu, w innym przypadku magazyn może okazać się niezbędny.
- Coraz więcej osób kupuje w internecie – szacuje się, że w roku 2022 już 2,14 miliarda ludzi na całym świecie będzie dokonywało zakupów online. Każdego roku zwiększa się suma pieniędzy wydawanych na handel elektroniczny.
Jaki sklep internetowy wybrać?
Przed uruchomieniem sklepu internetowego warto zastanowić się nad sprzedawanymi produktami lub usługami oraz potencjalnymi klientami (osoba indywidualna czy firmy). W zależności od formy handlu sklepy internetowego możemy podzielić na:
- bezpośrednie – cały proces sprzedaży odbywa się wyłącznie przez sklep internetowy.
- pośrednie – w tym przypadku wyszukiwanie, składanie zamówienia, realizacja zamówienia odbywa się przez internet, ale dostawa towaru odbywa się tradycyjną drogą.
- hybrydowy – łączy w sobie obydwie powyższe formy. Przykładowo: klient może złożyć zamówienie przez stronę internetową, ale płatność i odbiór odbywa się w fizycznej placówce sklepu.
Sklepy B2B i B2C
Poza formą handlu równie ważnym czynnikiem przy wyborze sklepu internetowego jest to, do kogo będzie on kierowany – w zależności od tego, e-sklepy dzielimy na: B2B i B2C.
Sklepy B2B, czyli współpraca z między firmami
W tym modelu transakcje elektroniczne odbywają się pomiędzy jedną firmą a drugą. Najczęściej operatorem sklepu są dystrybutorzy, producenci, hurtownicy, którzy są w stanie zaoferować sprzedaż produktów w ogromnych ilościach. Współpraca między firmami w modelu B2B ma charakter cykliczny.
W modelu B2B proces zakupu przez przedsiębiorcę jest bardziej skomplikowany niż w przypadku osób prywatnych. Wynika to z tego, że o dokonaniu zakupu decyzję podejmuje kilka osób, a i proces złożenia zakupów jest bardziej złożony.
Rodzaje płatności. W tym przypadku cena za produkt może być inna dla różnych firm. Ostateczny koszt jest uzależniony od wielkości zamówienia i jego częstotliwości, a także negocjacji.
Mechanizmy płatności. Sklep B2B cechuje się tym, że klient może wybrać towar, złożyć zamówienie, wybrać rodzaj dostawy, ale nie musi opłacać tego w trybie natychmiastowym. Firma dostaje fakturę, którą musi opłacić w ustalonym terminie przez obydwie strony.
Sklepy B2C, czyli sprzedaż dla klienta końcowego
W modelu B2C oferta sprzedażowa skierowana jest bezpośrednio do użytkownika końcowego. Osoby prywatne mogą zakupić dany produkt bez konieczności podejmowania stałej współpracy z jednym sklepem. W tym przypadku wystarczy zwrócić uwagę, aby sklep internetowy wyświetlał produkty i ich cenę, obsługiwał płatności i realizował wysyłkę do klienta.
Proces zakupowy w sklepie B2C wygląda następująco: konsument zapoznaje się z ofertą sklepu, dodaje wybrany produkt do koszyka, a następnie wybiera sposób dostawy i opłaca całość za pomocą dostępnych form płatności, najczęściej są to: bramka płatności, karta kredytowa, lub płatność przy odbiorze.
Z kolei rodzaje płatności nie ulegają zmianie. Oznacza to, że klient B2C płaci taką samą cenę jak inni użytkownicy i nie ma możliwości negocjacji. Często jednak takie sklepy wychodzą naprzeciw klientom i oferują np. dołączenie do programu partnerskiego, który wiąże się ze zniżką na produkty.
Jakie rodzaje biznesów możemy prowadzić w e-Commerce?
Istnieje wiele różnych rodzajów biznesów, które mogą różnić się pomiędzy sobą funkcją oraz sposobem działania. Wyróżnia się:
Sklep dropshippingowy
Dropshipping jest stosunkowo nową metodą sprzedaży w internecie, ale jego mechanizm jest bardzo prosty. Proces kompletowania oraz wysyłki towaru leży po stronie dostawcy. Oznacza to, że właściciel sklepu nie posiada fizycznie oferowanych produktów, a gdy klient zamawia daną rzecz – wówczas sprzedawca zamawia go u pierwotnego dostawcy. W dropshippingu zarabia się na różnicy między ceną detaliczną a hurtową.
Sklep typu Marketplace
Marketplace’y można nazwać internetowym rynkiem e-commerce. Ten kanał sprzedaży oferuje możliwość przeglądania produktów i usług wystawionych przez wielu różnych sprzedawców. Dla konsumentów jest to o tyle wygodne, że w jednym miejscu mają zbiór produktów z różnych sklepów internetowych, co znacząco ułatwia im znalezienie interesującego artykułu. Kiedy już go wybiorą, płatność realizowana jest u konkretnego sprzedawcy, a nie na platformie. Sprzedawca zajmuje się również wysyłką towaru.
Marketplace Facebooka | widok użytkownika
Portale ogłoszeniowe i aukcje
Tego typu portale umożliwiają wystawienie produktów lub usług w dedykowanych kategoriach, co ułatwia kupcom znalezienie atrakcyjnej dla nich oferty. Z reguły jest możliwość skontaktowania się z ogłoszeniodawcą za pośrednictwem strony. Wyróżnia się również aukcje, gdzie po podaniu konkretnej kwoty minimalnej i terminu końca licytacji, osoby zainteresowane produktem lub usługą podwyższają cenę. W aukcji zwycięża osoba, która zaoferuje najwyższą cenę za przedmiot – pod warunkiem że nie jest ona niższa niż minimalna kwota ustalona przez ogłoszeniodawcę.
Sklepy dedykowane
To rozwiązanie polecane jest dla branż, w których proces sprzedaży wiąże się z ustawieniem zaawansowanych konfiguracji. Dedykowane sklepy wymagają obsługi przez producenta oprogramowania, ale za to są idealnie dopasowane do potrzeb klientów i sprzedających. Trzeba jednak pamiętać, że ta opcja jest czasochłonna oraz najdroższa spośród wszystkich dostępnych możliwości.
Jak wygląda pozycjonowanie w e-Commerce?
Idealny sklep internetowy to nie tylko wysokiej jakości produkty, doskonały kontakt z obsługą klienta, sprawna realizacja zamówienia, ale to również rozpoznawalność w internecie oraz wysokie wyniki wyszukiwana, czyli pozycjonowanie SEO. Odpowiada to za ilość odwiedzin i konwersji na witrynie, ruch i widoczność. Konsumenci nie dowiedzą się o istnieniu marki, nie zapoznają się z ofertą produktów, bądź usług, ani niczego nie kupią, jeśli firma nie zajmuje wysokiej pozycji w wyszukiwarce po wpisaniu danej frazy. Dlatego pozycjonowanie SEO jest niezbędne do zarabiania.
Co zyska Twój biznes dzięki pozycjonowaniu?
- Budowanie świadomości i zaufania do marki,
- Wzrost wartościowego ruchu na stronie – po wpisaniu frazy kluczowej e-sklep wyświetla się wysoko w wyszukiwarce,
- Przyrost nowych klientów i wzmocnienie pozycji marki,
- Zyskanie przewagi nad konkurencją,
- Zwiększenie sprzedaży produktów.
Jak zacząć pozycjonowanie w e-commerce? Na początek warto przyjrzeć się konkurencji – jakich metod używają, jak bardzo są one skuteczne, jaki jest ich zakres działań itp. Następnie analizujemy nasz e-sklep i jego potencjał – jak jest rozbudowany, ile usprawnień wymaga, jakie mamy dodatkowe możliwości zwiększające efekt pozycjonowania (np. dodanie opinii użytkowników). Ostatnim krokiem jest opracowanie długofalowej strategii, określenie priorytetowych celów. Warto wziąć pod uwagę takie aspekty jak:
- Szybkość sklepu internetowego – czyli inaczej czas ładowania witryny. Im będzie dłużej to trwało, tym większa szansa, że potencjalny klient opuści stronę, zanim się ona załaduje. Ponadto jest to jeden z podstawowych czynników wpływających na pozycjonowanie.
- Responsywność sklepu internetowego – warto pamiętać, by e-sklep zaprojektować również z myślą o smartfonach i tabletach. Dzięki temu strona sklepu dopasuje się do każdego urządzenia mobilnego. Strony internetowe bez RWD są gorzej odbierane przez Google.
- Struktura witryny – powinna być maksymalnie intuicyjna i przyjazna dla użytkownika. Proste adresy URL, odpowiednia długość opisów podstron, krótkie tytuły, właściwe rozmieszczenie kategorii itp.
- Linkowanie wewnętrzne – odnośniki zawarte w słowach kluczowych w obrębie sklepu internetowego odgrywają bardzo ważną rolę. Linkowanie może odbywać się w tekście blogowym i odsyłać do produktów lub kategorii. Najczęściej są one tekstowe, rzadziej używa się do tego grafik.
- Linkowanie zewnętrzne – inaczej znane pod nazwą link building. Proces ten polega na zdobywaniu odnośników z innych stron do własnej witryny. Warto tutaj zadbać o wysoką jakość linkowania, czyli wybierać strony o wysokim autorytecie, zbliżonej tematyce i profilu grupy docelowej.
To tylko niektóre czynniki, które warto wziąć pod uwagę przy pozycjonowaniu. Optymalizacja SEO to szeroki zakres działań, często wymagana jest specjalistyczna wiedza. Przy tworzeniu sklepu internetowego warto nawiązać współpracę ze specjalistą SEO, który pokieruje i wprowadzi niezbędne poprawki, by osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarkach.
Podsumowanie
E-commerce wymaga stałego rozwoju i podążania za trendami, by przyciągnąć i zatrzymać na jak najdłużej potencjalnych konsumentów. Istnieje wiele sposobów na to, by wyróżnić się na Polskim rynku e-commerce i osiągnąć sukces. Zrozumienie potrzeb klienta, profesjonalna obsługa, opracowanie strategii marketingowej i zbudowanie pozytywnego wizerunku marki są kluczowe, by cieszyć się zyskami.