Połącz się z nami

Cześć, czego szukasz?

Poradniki

Link building – co wnosi do Twojej firmy?

Link buidling - co wnosi do Twojej firmy?

Obecnie znaczna część działań marketingowych związana jest z obecnością w Internecie, a link building to ważny element strategii promocyjnej. Czym dokładnie jest link building, jakie są rodzaje linków oraz jak zdobyć linki do strony? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

Link building – co to takiego?

Link building to inaczej proces zewnętrznego linkowania. Jest on trwale związany z pozycjonowaniem stron i marketingiem w Internecie. Polega na wykonywaniu działań prowadzących do ustanowienia hiperłączy, które będą kierować użytkownika z jednej strony internetowej do drugiej. Konkretnie rzecz ujmując, na stronie internetowej A umieszcza się link do strony internetowej B. Link ten może być zwykłym adresem URL, ale także można powiązać go z grafiką umieszczoną na stronie czy fragmentem tekstu, zwanym anchorem.

Poprzez link building poleca się zawartość strony internetowej, do której odsyłają linki, a także sugeruje się, że jest to strona warta odwiedzenia. Tym samym zwiększa się jej wiarygodność, popularność oraz widoczność w wynikach wyszukiwania Google.

Link buidling – rodzaje linków

Główny podział linków to podział na linki wewnętrzne oraz zewnętrzne. Pierwsze z nich ustanawia się wewnątrz strony internetowej, a ich zadaniem jest pomoc użytkownikowi oraz wyszukiwarce w poruszaniu się na stronie. Drugie natomiast to odsyłacze, które pochodzą z zewnętrznych witryn. To właśnie one są podstawą link buildingu.

Linki zewnętrzne z kolei dzieli się na:

  • linki naturalne, które wstawiane są przez internautów bezinteresownie, w sytuacji kiedy chcą oni polecić publikowane przez daną stronę treści, bowiem uważają je za wartościowe, godne polecenia czy zwyczajnie pomocne przy rozwiązaniu danego problemu;
  • linki nienaturalne, które stanowią formę nachalnej reklamy, często przybierającą wręcz formę spamu (do linków nienaturalnych zalicza się także komentarze, takie jak „Koniecznie wejdź na stronę XYZ.pl!”).

Ponadto linki zewnętrzne można podzielić na:

  • linki graficzne, których odnośnik osadzony jest w grafice umieszczonej na stronie internetowej (użytkownik jest przenoszony na wskazany adres URL po kliknięciu w grafikę);
  • linki tekstowe, których odnośnik to wskazany fragment tekstu (wówczas użytkownik przenoszony jest na dany adres URL po kliknięciu w tenże fragment).

Znaczenie link buildingu

Jak zdobyć linki do strony?

Jeżeli wiesz już, co to jest linkowanie, warto zastanowić się, jak zdobyć linki do strony. Źródło linków z całą pewnością wpływa na właściwe pozycjonowanie. Gdzie dodawać linki?

Źródeł linków może być wiele, jednak warto w tym miejscu wyróżnić najpopularniejsze, do których zalicza się:

  • katalogi,
  • blogi,
  • fora internetowe,
  • media społecznościowe,
  • artykuły sponsorowane.

Pierwsza z opcji to najczęściej katalogi internetowe różnych firm lub biznesów. Warto wykorzystywać je do pozycjonowania, ponieważ można w nich dodać również dane teleadresowe przedsiębiorstwa. Jeżeli chcemy umieścić link do naszej strony internetowej w katalogu, to ważne, aby wybrać katalog firmy powiązanej branżowo z naszą.

Blogi to stosunkowo niedroga forma zdobycia linków, ponieważ mogą one być założone bezpośrednio przez nas, chociażby jako uzupełnienie naszej strony internetowej. Na blogu publikuje się wówczas posty, które zawierają wartościowe treści. Najczęściej mają one formę poradnikową, bowiem ich zadaniem jest pomoc czytelnikom w rozwiązaniu ich problemów.

Linki można zdobyć także na forach internetowych, gdzie użytkownicy proszą o porady. To właśnie tam możemy udzielić im eksperckich odpowiedzi, a jednocześnie zachęcić ich do skorzystania z oferowanych przez nas usług i skierować ich do naszej strony www. Z całą pewnością ruch na stronie internetowej spowoduje także aktywne prowadzenie działań w social mediach, takich jak Facebook, Instagram czy Twitter.

Bardzo skuteczną formą link buildingu są także artykuły sponsorowane, niemniej są one zazwyczaj droższe niż wymienione powyżej źródła linków zewnętrznych. Artykuł sponsorowany zwiększa bowiem ilość użytkowników, wyrażających zainteresowanie oferowanymi przez nas usługami, co pozytywnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce Google. Niemniej forma ta będzie najbardziej skuteczna, jeżeli linki zostaną umieszczone na dobrych jakościowo oraz popularnych portalach, co z kolei nie pozostaje bez znaczenia na koszt tego typu promocji.

linkbuilding jako element strategii SEO

Czym się charakteryzują teksty pod link building?

Przede wszystkim teksty pod link building powinny być wysokiej jakości oraz merytorycznej treści. Spowoduje to, że większa liczba osób wstawi u siebie link do strony, bo będzie chciała podzielić się ciekawym materiałem. Treść powinna być zatem interesująca. Może zostać również wzbogacona przez inne elementy z obszaru content marketingu, w tym chociażby obrazy czy filmy.

Ponadto teksty powinny zawierać różnorodne anchory, jednak nie należy przesadzić z liczbą znaczników tego typu, ponieważ będzie to wyglądać nienaturalnie. Dodatkowo zbyt duża liczba anchorów może spowodować nałożenie kary na serwis przez algorytm Google. Warto także nasycić treści słowami kluczowymi zgodnie z zasadami SEO. Powinny one znajdować się więc przede wszystkim w tytule strony, nagłówkach oraz akapitach.

Podsumowanie

Link building to działanie, które znacząco może wpłynąć na widoczność strony internetowej. Należy jednak pamiętać, że linki zwrotne nie mogą być słabej jakości ani pochodzić z podejrzanych domen, bowiem w ten sposób nie osiągnie się oczekiwanego rezultatu. Wręcz przeciwnie – takie działanie mogłoby spowodować, że widoczność witryny zostanie obniżona, a algorytm Google nałoży kary na serwis internetowy. Niezmiernie ważna jest zatem odpowiednia strategia link building i analiza jakościowa miejsca, w którym umieszczony zostanie link do naszej strony internetowej.

NEWSLETTER

Przeczytaj również

Poradniki

Wybór ścieżki kariery jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Podejmując ją, warto kierować się nie tylko talentem, ale również tym, jakie są trendy...

Poradniki

Firmy prześcigają się w pozyskiwaniu nowych klientów, a także utrzymywaniu dobrych relacji z tymi, z którymi już współpracują. Skuteczną pomocą w działaniach nastawionych na...

Poradniki

Większość społeczeństwa to wzrokowcy, a w dodatku wszyscy obecnie żyjemy bardzo szybko, przyjmując nadmierną ilość bodźców i informacji. Zewsząd otaczają nas szybko przewijające się...

Poradniki

Każda osoba prowadząca swoją działalność w sieci prędzej czy później spotka się z terminem big data. Mamy tu do czynienia z ogromną ilością informacji....